Förenklad screeningkallelse ska få fler att gå på mammografi och cellprov

En ny nationell mall för hur en screeningkallelse ska se ut (screening är ett samlingsnamn för den typ av förebyggande undersökning som innefattar bl.a. mammografi och cellprov) har lanserats. Tidigare kallelse ansågs vara otydlig och svår att förstå, något som bidrog till att många kvinnor aldrig eller sällan gick på screening. Därför har det nu tagits fram en ny nationell kallelsemall, som ska användas i hela Sverige. Den nya mallen har tagits fram tillsammans med målgruppen, kvinnor som inte går på screening.

– Många gick inte på screening för att de förstod inte kallelsen eller inte visste varför man bör gå på screening, säger Gustav Gullberg, verksamhetsdesigner på service designbyrån Transformator Design.

En av anledningarna till att kallelsen ansågs otydlig var att varje kommun använde sin egna hemmasnickrad kallelsemallar, och kallelserna såg väldigt olika ut. Många kallelser saknade även information, och överlag användes det ett alldeles för svårt språk som mottagaren inte förstod. Därför har det nu tagits fram en nationell kallelsemall med förenklad information. I den nya kallelsemallen har all information blivit prioriterade i block, för att informationen ska bli lätt att ta till sig och det används även ett enklare språk.

– Efter att ha pratat med kvinnor som inte gick på screening förstod vi att kallelsen inte bara var svår att förstå, utan att den även saknade viktig information. I den nya kallelsen har vi därför lagt till information om hur screening går till, och varför det är viktigt att gå på screening. På så sätt hoppas vi att fler kvinnor prioriterar screening.

Denna nya kallelsemallen är skapad av Transformator Design tillsammans med Sveriges invånare genom metoden kundcentrerad service design, och utgår ifrån målgruppens behov och beteende. Detta förslag togs sedan vidare av kommunikationsbyrån Kapi som producerade den slutgiltiga kallelsen.

• Hälso-, sjukvård

• vård

Transformator Design hjälper företag, myndigheter och organisationer att jobba kunddrivet. Vårt mål är att skapa en bättre vardag för många människor. Vi är inte rädda för att ställa frågor, gå på djupet eller vända upp och ner på konventioner. Genom att förstå vad människor vill ha, utan att de själva har satt ord på det, skapar vi kundvärde.