Kunddriven kampanj ska få fler att ansöka om extra pengar vid föräldraledighet

Nu är det lättare att få extra pengar när du väntar barn. AFA Försäkring informerar om sin nya kollektivavtalade försäkring – Föräldrapenningtillägg – i en kampanj i samverkan med Svenskt Näringsliv och LO  i en kampanj som heter ”10 % extra i föräldrapenning”  Målet med kampanjen är att fler kunder ska förstå att de har rätt att ansöka om extra pengar när de väntar barn.

Unikt med kampanjen ”10 % extra i föräldrapenning” är att den är samskapad tillsammans med AFA Försäkrings kunder. AFA Försäkring har nämligen frågat sina potentiella kunder hur och när de vill ha information om kampanjen och utifrån svaren skapat kommunikationen. Även ansökningsprocessen för att få extra pengar har blivit lättare och nu kan man bl.a. göra hela ansökningsprocessen via nätet. Tidigare behövde man också ha barnets personnummer för att ansöka, men nu man har även underlättar där genom att låta de blivande föräldrar ansöka innan barnet ens är fött.

För att förstå när, och hur AFA Försäkrings kunder vill ha kampanjinformation och hur ansökningsprocessen skulle kunna bli enklare har AFA Försäkring tagit hjälp av tjänstedesignföretaget Transformator design.

–  Transformator design har hjälpt oss att identifiera när kunderna var mottagliga för kommunikation och på vilket sätt de ville ha kommunikationen, säger Carl-Magnus Löfström, chef för kommunikationsutveckling, AFA Försäkring.

Genom den kunddrivna metoden service design har Transformator design hjälpt AFA Försäkring att lära känna sina kunder på djupet, och på sätt hjälpa AFA Försäkring att ta fram en kunddriven kampanj som potentiella kunder både förstår och vill ta del av.