Tävlingen Beyond Nice Design vill bredda designbegreppet och premiera nytänk

För att främja utvecklandet av designbranschen delar Transformator Design återigen ut designpriset Beyond Nice Design. Priset riktar sig till studenter som studerar design och som vill bredda designbegreppet och utforska nya designområden.

– Vårt pris Beyond Nice Design uppmärksammar designprojekt som ifrågasätter designerns roll och på ett konkret sätt visar att design kan vara mer än bara yta. Vi premierar djärva projekt som visar att design och designmetodik kan resultera i både nya idéer, affärer och en bättre värld förklarar Erik Widmark, senior servicedesigner, på servicedesignföretaget Transformator Design.

Målet är att uppmuntra studenter att gå mot strömmen och hittat nya branscher, arbetsuppgifter, verktyg och metoder. Att våga bryta ny väg och våga utforska hur design kan bidra till samhällsnytta på ett innovativt sätt.

– Många tror att design endast handlar om form och färg. Genom Beyond Nice Design vill vi visa att design är så mycket mer, säger Erik Widmark.

Transformator Design, som delar ut priset, är ett servicedesignföretag som växte fram ur nytänk och grundaren, Daniel Ewerman, är utbildad industridesigner. Idag består företaget av blandade kompetenser men väldigt många har studerat industridesign.

Detta är kriterierna för att vinna Beyond Nice Design 2015:

• Att våga utmana och utforska designerns roll
  • Tagit fram nya verktyg, metoder eller processer
  • Projekt som bidrar till en bättre värld

Den som vinner får 5 000 kronor samt ett presentkort på valfri kurs i kundcentrerad servicedesign ledd av Transformator Design.

Mer information om tävlingen och hur du ansöker kan du läsa på Transformator Designs hemsida. Sista anmälningsdag är den 7 juni 2015.