Transformator Design hjälper Försäkringskassan med kundperspektivet

Försäkringskassan vill arbeta mer kunddrivet och de tar hjälp av Transformator Design. Genom att använda tjänstedesignmetoder hoppas Försäkringskassan kunna utveckla processer och tjänster utifrån medborgarnas logik.

Nu ska Försäkringskassans tjänster bli bättre. I tre parallella uppdrag kommer Transformator Design att hjälpa Försäkringskassan att arbeta mer kunddrivet, det vill säga skapa processer och tjänster som förenklar för medborgarna.

– Vi har gjort ett par olika projekt tillsammans med Försäkringskassan tidigare så det känns jättekul att de vill fortsätta jobba med oss. Att vi sedan får förtroendet för tre projekt samtidigt känns som en stor komplimang, säger Susanna Nissar, Key Account Director för uppdragen med Försäkringskassan.

Uppdragen som Transformator Design ska hjälpa Försäkringskassan med handlar om: förenkla barnfamiljers servicebehov, skapa enklare sjukförsäkring samt hjälpa Försäkringskassan att skapa kunddrivna produktionsprocesser.

– Vårt uppdrag är att se till att medborgarna, Försäkringskassans kunder får en central roll i förändringsprocessen. Genom kvalitativa intervjuer och innovationsprocesser förstår vi hur kunderna tycker att det bör fungera. Det känns fantastiskt att en så stor myndighet som Försäkringskassan har valt att ta kundperspektivet fullt ut, säger Susanna Nissar.

Alla tre projketen väntas bli klara innan årskiftet och är delar av Försäkringskassans arbete med att förnya sig och att jobba mer kunddrivet.

För mer information:

Susanna Nissar, Key Acount Director