Östra Europa billigast just nu - flyg och boende har sjunkit med 20 procent

Budapest, Warszawa och Sankt Petersburg hör till årets vinnare – i det fall du inte vill göra hål i plånboken.
Till östra Europa har paketresorna blivit billigare under det senast året, visar statistik från nätresebyrån Travellink.

Allra mest har priserna fallit på paketresor till Moskva, Gdansk, Bukarest och Riga. Hit har resorna sjunkit med mellan 15-20 procent. Men också större turistresmål, som Budapest, Sankt Petersburg och Warszawa är billiga att resa till och bo i för närvarande. Hit har resorna sjunkit med cirka 10 procent.

– I första hand handlar det om att till exempel pundet och dollarn har blivit dyrare. Det öppnar upp för andra destinationer än till exempel London och New York. Det ger i sin tur en god konjunktur för kulturturism och museibesök i spännande städer under höstlovet, säger Elisabeth Lindberg, försäljnings- och marknadschef på Travellink Privatresor.

Andra prisvärda resmål i Europa just nu är Genève (-20 procent), Reykjavik (-21 procent) och Malaga (-13 procent).

Destination Snittpris paketresa 2014 Snittpris paketresa 2015
Bukarest, Rumänien 5 240 SEK 4 217 SEK (-20 procent)
Gdansk, Polen 2 717 SEK 2 204 SEK (-19 procent)
Moskva, Ryssland 4 359 SEK 3 626 SEK (-17 procent)
Riga, Lettland 3 007 SEK 2 569 SEK (-15 procent)
Budapest, Ungern 3 776 SEK 3 379 SEK (-11 procent)
Warszawa, Polen 3 360 SEK 3 023 SEK (-10 procent)
Sankt Petersburg, Ryssland 3 616 SEK 3 296 SEK (-9 procent)

Elisabeth Lindberg, försäljnings- och marknadschef Travellink privatresor
E-post:elisabeth.lindberg@travellink.com

* Statistiken bygger på snittpriset för en paketresa för perioden januari till augusti 2015 jämfört med samma period 2014. Travellink har gått igenom 30 000 paketresor under perioden i de nordiska länderna.

• flygresor
  • privatresor
  • resa
  • resebranschen
  • resor
  • hotell
  • paketresor
  • paketresa
  • statistik

Travellink är Nordens ledande internetresebyrå med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget har tre affärsområden; privatresor, affärsresor och konferens & event. Travellink säljer flygresor från 440 olika flygbolag och över 550 000 hotell till mer än 40 000 destinationer världen över. Travellink ingår tillsammans med eDreams, Go Voyages, Opodo och Liligo i eDreams ODIGEO, Europas största internetresebyrå och e-commerceföretag. eDreams ODIGEO finns representerat i totalt 44 länder över hela världen. Företaget erbjuder ett stort utbud av flyg, hotell, hyrbilar och kombinationen av flyg och hotell.