Travellink tar steget in i Ryssland

Nu tar Travellink, Nordens ledande internetresebyrå, ett stort kliv in på den snabbväxande ryska marknaden. Travellink tillsammans med Opodo, eDreams och Go Voyages ingår i Europas största internetresebyrå eDreams ODIGEO.
Med drygt 77 miljoner internetanvändare blir Ryssland företagets största och viktigaste marknad. Här ökar online-försäljningen av resor med 50 procent årligen.

Intåget i Ryssland ingår i strategin att fortsätta expandera på den internationella marknaden. Målet i Ryssland är att på rekordtid inta en ledande position.

– Vi vill från start ta den ledande rollen på den ryska marknaden. Därför erbjuder vi det största urvalet av resor till bäst pris och med hög kvalitet. För att klara av detta har vi gjort stora investeringar i teknologi och i personal, som ska hjälpa oss att anpassa resorna på den ryska marknaden, säger Peter Carlsson, vd Travellink.

Med en skräddarsydd webbsajt, (www.edreams.com.ru) erbjuds resor från över 440 flygbolag och mer än 240 000 hotell på 40 000 destinationer runt om i världen.

Den ryska online-marknaden har en enorm potential. Med sina 77 miljoner internetanvändare är de störst i Europa och en av de största i BRIC-länderna (Brasilien, Ryssland, Indien, Kina och Sydafrika).

– Internetanvändandet i Ryssland är cirka 55 procent och växer väldigt snabbt. Det här är en stor möjlighet och utmaning för oss, säger Peter Carlsson.

Den ryska resemarknaden omsätter totalt 53 miljarder euro, vilket är 60 procent av resemarknaden i östra Europa. Rysslands online-marknad, som växer med 50 procent per år, omsätter idag 7,5 miljarder euro. E-handelns utveckling har varit makalös i Ryssland. Andelen som handlar på nätet har ökat från 14 procent 2009 till 60 procent 2011. Med den tillväxttakten placerar sig Ryssland före länder som Frankrike, Brasilien och Sydkorea. Det visar ”Phocuswright Report for Eastern Europe 2012”.

Med lanseringen i Ryssland täcker eDreams ODIGEO alla relevanta marknader runt om i världen. De senaste två åren har företaget växt med 12 länder till totalt 43 länder. Det innebär att eDreams ODIGEO nu finns på fem kontinenter. Här kan de som talar svenska, finska, norska, danska, polska, isländska, engelska, spanska, franska, italienska, tyska, portugisiska, grekiska, turkiska, holländska och nu även ryska boka sin resa.

För mer information:
Peter Carlsson,
vd Travellink
Mobil: +46 70-511 81 52
E-post: peter.carlsson@travellink.com

• Finans

• flygresor
  • privatresor
  • resa
  • resebranschen
  • resor

Travellink är Nordens ledande internetresebyrå med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Företaget har tre affärsområden; privatresor, affärsresor och konferens & event. Travellink ingår tillsammans med eDreams, Go Voyages och Opodo i eDreams ODIGEO, Europas största internetresebyrå. eDreams ODIGEO finns representerat i totalt 43 länder i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Asien, Afrika, och Oceanien. Företaget erbjuder ett stort utbud av flyg, hotell, hyrbilar och kombinationen av flyg och hotell.