3 låter anställda välja sina egna helgdagar

3 låter anställda välja sina egna helgdagar

Mobiloperatören 3 tar ett nytt grepp i mångfaldsarbetet på företaget och erbjuder nu sina medarbetare valfria helgdagar, vilket innebär att alla anställda har möjlighet att till exempel byta ut sin ledighet på julafton och istället ta ut ledighet på eid al-fitr (slutet på den muslimska fastemånaden ramadan). Från och med i dag kan anställda börja planera sin egen ledighet genom att byta ut de traditionella svenska helgdagarna.

− Så vitt vi vet är 3 först i Sverige med att erbjuda medarbetare valfria helgdagar. Vi värnar om mångfalden och tror på styrkan av att vara olika. Därför öppnar vi upp för möjligheten att byta ut röda dagar för alla som vill vara lediga på andra kulturers och religioners helgdagar. Vi tror att initiativet kommer att leda till stärkt trivsel, minskad personalomsättning, bättre attraktionskraft vid rekrytering och i förlängningen ett bättre företag, säger Nicholas Högberg, vd på 3 Sverige.

Initiativet innebär att anställda har möjlighet att byta en helgdag som inträffar på en vardag enligt den svenska kalendern, mot en annan dag som infaller vid en religiös eller kulturell högtid. Systemet fungerar på så vis att årets röda dagar enligt svensk kalender räknas ihop och summeras i en pott. Ur denna pott får de anställda sedan byta ut de dagar de vill mot egna religiösa eller kulturella högtider, utan att ifrågasättas.

Enligt Migrationsverket är cirka 15 procent av Sveriges befolkning födda utomlands, och ännu fler har rötter i andra delar av världen. I Sverige bor det personer från över 170 olika länder som firar en stor mängd olika religiösa och kulturella högtider, och som i många fall tvingas ta ut semester för att kunna vara nära sin familj och sina vänner.

− Att enbart låsa helgdagar till de traditionella kristna högtiderna känns varken modernt eller generöst ur ett arbetsgivarperspektiv – därför tar vi det här initiativet. På 3 har vi alltid sett mångfald som en stor tillgång. Inte bara att för att vi exempelvis kan erbjuda kundservice på flera språk, utan även den arbetsplats och företagskultur som den skapar – ett värde som vi inte kan sätta en prislapp på, säger Mattias Segelmark, personaldirektör på 3.

Följande dagar (samt klämdagar) kan 3-anställda välja att byta ut mot valfri religiös eller kulturell högtid:
Nyårsdagen
Trettondag jul
Skärtorsdagen
Långfredag
Annandag påsk
1 maj
Kristi Himmelsfärd
Sveriges Nationaldag
Midsommarafton
23 december (dagen innan julafton)
Julafton