3 lanserar 3 neXt, nästa steg i Mobilt Internet

Idag tar mobiloperatören 3 nästa steg i utvecklingen mot att göra Internet mobilt genom att lansera 3 neXt, en communitysite med applikationer som hjälper till att minska gapet mellan mobilt och Internet. 3 neXt är en fri tjänst som riktar sig till de som har 3s X-series eller andra med mobiler med operativsystemet Symbian. Tidigt i år lanserade 3 X-Series för att visa hur det mobila Internet egentligen ska fungera, förinstallerade program i avancerade mobiler och allt sålt till fast månadskostnad. 3 neXt är nästa steg i den här utvecklingen och erbjuder direkt tillgång till ett antal oberoende tredjepartsprogram som vi på 3 tycker är väldigt användbara. - Med neXt blir det möjligt att ta fler saker du hittills gjort på datorn och börja göra dem i mobilen i stället. När vi lanserade X-series började vi samarbeta med de stora kända Internet-varumärkena. Här vill vi skumma av den kreativitet som finns ute bland de enskilda utvecklarna, säger Frank Sixt, finanschef på 3s huvudägare Hutchison-Whampoa Tanken är att välja det bästa bland de närmare 7 500 Symbian-applikationer som finns tillgängliga. Dom är inte anpassade speciellt för 3 men testade så att de verkligen fungerar bra på mobilerna i X-series. Det viktiga är dock att de alla bidrar till ett bättre mobilt liv och en bättre mobil bredbandsupplevelse. Det här är de tjänster som ingår i 3 neXt idag: ComVu PocketCaster – gör att du kan streama video från din mobil till Internet, till exempel en websida. Map24 Mobile – en mobil version av den populära kart- och navigationstjänsten Map24. ShoZu – en applikation som gör att det blir väldigt enkelt att publicera mobilt innehåll på websidor som MySpace, Flickr, YouTube eller din egen blogg. Vringo – skapa videoringsignaler och dela med dig av dem. Jaiku Mobile – en kompiskalender som hjälper dig att hålla koll på vad ditt entourage har för sig. Widsets – gör att du kan installera ett antal olika småprogram, så kallade widgets, som skapats av andra Widsets-användare. Du kan komma åt 3 neXt via X-series-sidorna på www.tre.se eller under www-zonen på 3s mobilportal Planet3. Mobilbilder: Nedladdningsbara bilder på våra mobiler finns på http://tremedia.episerverhotell.net/login.asp Användarnamn: press Lösenord: press Peder Ramel, Koncernchef 3 Skandinavien Mobil: (+46) 0735-333 023 Epost: peder.ramel@tre.se Erik Hörnfeldt, Information & PR Mobil: (+46) 0735-337404 Epost: erik.hornfeldt@tre.se Om 3 3-gruppen är världens ledande operatör av mobila bredbandsnät och mediatjänster med 14,7 miljoner kunder i nio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40%). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se.