3 lanserar Idoltävling i mobilen

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2006 09:39 CET

3 ger svenska folket en ny chans att bli stjärna med den nya tävlingen 3Idolen. Tävlingen är öppen för allmänheten och deltagarna kan skicka in sina bidrag via MMS. Förstapriset är att få spela in en låt skriven av professionella låtskrivare och producenter med tillhörande musikvideo. Låten kommer sen att säljas via 3s portal. Vinnaren och andrapristagaren vinner även fem sånglektioner med Kishti från Idoljuryn.

Fler än 6 000 aspiranter sökte sig till årets Idoltävling i TV4 och nu är finalomgången igång för fullt. En av huvudsponsorerna är 3, som tagit fram en egen Idoltävling inom ramen för sponsorskapet. Den 6 november är det premiär för 3Idolen, en talangtävling som är öppen för allmänheten. Tävlingsbidragen skickas in via MMS och får vara mellan 20-50 sekunder långt.

– Intresset för Idol är stort och det finns många talanger ute i landet som nu får möjlighet att visa vad de går för. Vi är Sveriges största försäljare av digital musik vilket ger vinnaren möjligheten att slå även kommersiellt, säger Erik Hörnfeldt, PR-chef på 3.

Alla bidragen läggs upp på sajten www.tre.se/3idolen, som öppnar först den 6 november. Redan nu kan bidrag skickas in på numret 0735-333000. En gång i veckan läggs två bidrag som gått vidare till final ut på webbsidan.

En slutfinal hålls vecka 50 (11/12-17/12) då 10 finalister röstas fram. Vinnaren röstas fram via telefonröster samt en jury och meddelas veckan efter. Förstapriset är att få spela in en låt med tillhörande musikvideo med professionella låtskrivare och producenter. Låten kommer sedan säljas via 3:s portal. Vinnaren och andrapristagaren vinner även fem stycken sånglektioner med Kishti från Idoljuryn.

Det ligger i tiden att lägga ut hemsnickrade videosnuttar på publika sajter. Störst är You Tube som stod för 47 procent av alla besök i september inom kategorin, enligt undersökningsföretaget Hitwise. Den svenska motsvarigheten bubblare.se ökar också i popularitet.

För mer information var vänlig kontakta:

Johan Othelius, Marknadschef 3
Mobil: +46 (0)735-333 222
E-post: johan.othelius@tre.se

Erik Hörnfeldt, Information & PR

3-gruppen är världens ledande operatör av mobila bredbandsnät och mediatjänster med 13,5 miljoner kunder i nio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40%). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se