3 och Microsoft i strategisk mobilallians - lanserar Outlook i mobilen från 1 kr per dag

3 och Microsoft inleder en gemensam satsning på den svenska företagsmarknaden. Målet är att göra mobil mail och mobila applikationer mer lättillgängliga för företag och användare. Som ett första steg i samarbetet börjar 3 sälja en gemensam lösning för mail i Windowstelefoner. 3 och Microsoft inleder en gemensam satsning på den svenska företagsmarknaden. Målet är att göra mobil mail och mobila applikationer mer lättillgängliga för företag och användare. Som ett första steg i samarbetet börjar 3 sälja en gemensam lösning för mail i Windowstelefoner. Tjänsten 3EasyMail Windows riktar sig till användare på företag som idag har Windows Exchange Server 2003 som plattform för sin mail. Det innebär att cirka 1,6 miljoner svenskar redan i dag kan få Outlook i mobilen med i princip samma funktion som framför datorn. – Vi har sedan tidigare ett framgångsrikt samarbete med Microsoft kring MSN Messenger och Hotmail. Nu utvidgar vi det samarbetet till företagsmarknaden, där mobil mail med pushfunktion utan krångel toppar kundernas önskelista, säger Peder Ramel, VD på 3 Sverige. 3:s strategi är att ge användarna tillgång till samma tjänster och upplevelse i mobilen som vid datorn. Sedan tidigare kan 3:s kunder lyssna på musik och ladda ned låtar från musiktjänsten 3Music. Under 2006 har företaget framgångsrikt lanserat MSN Messenger och Hotmail som mobila tjänster. I oktober hade 70 000 svenskar aktiverat MSN Messenger och varje dag förmedlas 600 000 direktmeddelanden över 3s mobilnät. Sedan premiären i oktober har 20 000 kunder laddat ned Hotmail. Tillsammans med Microsoft siktar 3 på att upprepa framgångarna även på företagsmarknaden. Mobil mail för alla Mobil mail är den tjänst företagsanvändarna efterfrågar allra mest. Enligt 3:s egna studier vill 7 av 10 mobiltelefonanvändare ha mail i mobilen och tjänsten är den allra mest efterfrågade bland abonnenterna. Samtidigt har inte mobil mail lyckats slå igenom på bred front. Man räknar med att bara en femtedel av Sveriges mobilabonnenter får sina mail till mobilen idag. – Tillsammans med 3 ser vi stora möjligheter att göra mobil mail till en applikation för alla. Turbo-3G ger helt nya förutsättningar att surfa och maila mobilt och vi erbjuder en maillösning som tar bort den komplexitet och de kostnader som gör att många företag avvaktar. För de som redan har Microsofts Exchangeserver behövs bara Windowsmobiler och abonnemang från 3, säger Peter Kopelman, vd för Microsoft Sverige. På serversidan baseras lösningen på Direct Push, ett tillägg till Microsoft Exchange Server 2003, som lanserades tidigare i år. Mobilfunktionen finns redan installerad och behöver bara aktiveras för att mailservern ska vidarebefordra användarnas meddelanden vidare till mobilen. Därmed elimineras behovet av teknisk implementation, mellanprogramvara och krav på en särskild server för mobil mail. Mobiltelefoner med Microsoft Mobile 5.0 är förberedda med mailklienten Outlook Mobile. – Lösningar av typen Blackberry har länge dominerat marknaden, men krånglet och kostnaderna har hindrat utvecklingen. Med Microsoft kan vi erbjuda ett attraktivt alternativ med Windows hela vägen som är betydligt enklare att komma igång med, säger Peder Ramel. Från mitten av november säljer 3 mobiler utrustade med Microsofts operativsystem. De första modellerna är Pocket PC-telefonen HTC TyTN och den mindre Smartphone-telefonen HTC MteoR. 3EasyMail Windows erbjuds från och med idag som en tilläggstjänst till 3s företagsabonnemang. I grundpaketeringen som är prissatt till 49 kronor per månad ingår 50 Mb data. Detta paket erbjuds fram till den 31 mars 2007 för endast 29 kronor per månad, det vill säga mindre än en krona per dag. Kunderna kan också köpa 3EasyMail Windows där 1 Gb data ingår för 159 kronor per månad eller välja ett Turbo3G-abonnemang med fast månadskostnad och fri nedladdning av data. För företagskunder som inte har Microsofts Exchange Server 2003 erbjuder 3 även 3EasyMail. Mer information hittar du på www.tre.se och www.microsoft.se. Mobilbilder: Nedladdningsbara bilder på HTC-mobiler finns på http://www.europe.htc.com/press/photolibrary.html För mer information var vänlig kontakta: Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3Mobil: +46 (0)735-33 74 04 E-post: erik.hornfeldt@tre.se Peter Wissinger, Business Group Lead Mobile & Embedded Devices Division Microsoft Norden Mobil: 0709-26 61 82 E-post: peter.wissinger@microsoft.com Om 3 3-gruppen är världens ledande operatör av mobila bredbandsnät och mediatjänster med drygt 12 miljoner kunder i nio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40%). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se. Om Microsoft Microsoft grundades 1975 och är världsledande på programvara, tjänster och lösningar som hjälper människor och företag runt om i världen att förverkliga sin fulla potential. Läs mer om Microsoft på http://www.microsoft.com/sverige/msab/ samt http://www.microsoft.com/mscorp/info/