Hi3G tar Elitserien till 3G mobilen

Hi3G har fått de exklusiva rättigheterna att sända sportinnehåll till 3G mobiler från Elitserien. Avtalet med Svenska Hockeyligan AB omfattar både innehållsrättigheter och sponsring av Elitserien.

Hi3Gs kunder i Sverige kommer via 3G mobiler att kunna se och interagera på utdrag ur Elitseriematcher, urval av mål direkt efter att de gjorts, matchsekvenser, kommentarer, arkivmaterial, bilder, matchresultat, målgörare och serietabellerna. Rättigheterna är exklusiva för Hi3G för alla mobila teknologier inklusive GSM och UMTS under tre säsonger till och med april 2005. Avtalets villkor har inte offentliggjorts.

-Vi arbetar med att sätta samman ett lockande utbud av mobila 3G tjänster för våra kunder. Sport är ett av flera områden där vi satsar, och våra kunder kommer att uppskatta närheten till sina favoritlag genom 3G mobiler. Ishockey är ju en av Sveriges populäraste sporter och att förknippas med denna positiva kraft kommer att ytterligare stärka vårt framtida varumärke, säger Chris Bannister VD Hi3G.

-För Svenska Hockeyligan är det värdefullt att medverka i utvecklingen av nya former för exponering av högkvalitativ ishockey. Vår förhoppning är att 3G-tjänsten skall kunna bidra till att intresserade fans får en snabb och bra bild av aktuella hockeyhändelser. Vi ser samtidigt fram emot vårt och Hi3G:s samarbete på sponsorssidan, säger Hans Nyberg, VD Svenska Hockeyligan.

Till Redaktören: Detta är det andra sportinnehålls- sponsringsavtal för 3G mobiler som Hi3G signerar i år. Den 16:e januari meddelande Hi3G att man slutit ett avtal med ISPR om sponsring av Allsvenskan, Damallsvenskan, Superettan och Svenska Cupen. Som del av det avtalet erhöll Hi3G de exklusiva rättigheterna att sända innehåll till mobila terminaler från dessa serier och från svenska landslagens hemmamatcher och svenska hemmamatcher i UEFA cupen.

För mer information vänligen kontakta:

Niclas Lilja, informationschef, Hi3G

Telefon: +46 (0) 7 33 55 70 90, e-post: niclas.lilja@hi3gaccess.se

Hans Nyberg, VD, Svenska Hockeyligan AB

Telefon: + 46 8 659 2600, e-post hans.nyberg@hockeyligan.se

Hi3Gs ambitionär attbli ledande på denskandinaviska3G-marknaden.Bolaget har 3G-licenser i Sverige och Danmark och kommer att erbjudaattraktiva och innovativa mobila multimediatjänster.Hi3G är ett renodlat 3G-bolagmed global närvaro vilket gerfokus ochstyrka.Bolaget ägs avHutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%), sombåda besitter världsledande industriell och teknologisk erfarenhet. Hi3G bygger sitt erbjudande tillsammans medandra Hutchison Whampoabolag som innehar3G-licenser i Australien, Hongkong, Israel, Italien, Storbritannien och Österrike. För mer information vänligen besök www.hi3gaccess.se.

Svenska Hockeyligan AB ägs av elitserieklubbarna i ishockey och omsätter idag ca 120 mkr årligen. Uppgiften är att dels tillvarata elitserieklubbarnas gemensamma sportsliga intressen nationellt och internationellt och dels att marknadsföra klubbarnas gemensamma kommersiella rättigheter. På klubbarnas uppdrag tecknar Svenska Hockeyligan avtal för alla typer av

mediarättigheter - TV, radio och nya medier - samt större sponsringsavtal som bl a innehåller is- och sargexponering på samtliga elitseriearenor.

www.hockeyligan.se