Industrijättar satsar 7 miljarder på att marknadsföra Mobilt Bredband

Under ledning av mobilindustrins samarbetsorganisation GSM Association har Ericsson, Lenovo, Dell, Toshiba, Microsoft, LG, och en rad andra världsledande dator- och telekomföretag enats om att skapa ett gemensamt varumärke för Mobilt Bredband, en marknad som beräknas vara värd 350 miljarder kronor de närmaste åren.

Konkret handlar det om att 16 världsledande företag inom IT och telekommunikation enats om en gemensam märkning för bärbara datorer som är utrustade med mobilt bredband. Överenskommelsen innebär att beteckningen "Mobile Broadband" ska betyda att datorn är utrustad med HSPA- eller LTE-teknik. De deltagande bolagen har dessutom lovat att tillsammans satsa närmare sju miljarder kronor på att marknadsföra detta varumärke under de kommande 12 månaderna.

- Det här är det logiska nästa steget för mobilt bredband. Vi har redan sålt mer än en miljon donglar i Europa vilket visar att det finns en enorm marknad för lättanvända internetförbindelser till vettigt pris. Om vi vill fortsätta att bygga marknaden så är det detta vi måste fokusera på, enkelheten, en tydlig märkning och så en vettig prissättning där man kan använda sin uppkoppling även när man inte är hemma i sitt eget nät, säger Christian Salbaing, Europachef för 3-gruppen.

Förutom 3-gruppen deltar följande företag i samarbetet: Asus, Dell, ECS, Ericsson, Gemalto, Lenovo, Microsoft, Orange, Qualcomm, Telefónica Europe, Telecom Italia, TeliaSonera, T-Mobile, Toshiba och Vodafone

- Vi är extremt stolta över att så många ledande företag inom mobilt och IT enats om en gemensam standard för mobilt bredband och den kommer att hjälpa miljontals konsumenter att hitta bästa lösningen för att koppla upp sig, säger Michael O´Hara, marknadsdirektör på GSM Association.

Ett skäl till att det har gått att enas kring den här standarden är det snabba genombrottet för HSPA-teknik världen över. När 3 lanserade mobilt bredband i november 2006 var vi tredje operatören i världen som erbjöd tekniken. Idag finns det mer än 55 miljoner användare av HSPA, eller Turbo 3G som det också kallas, i 91 länder världen över. Och användarna ökat med runt 4 miljoner i månaden, enligt analysföretaget Wireless Intelligence.

Den nya märkningen "Mobile Broadband" ska finnas på plats inför julhandeln i år och den ska hjälpa kunder att förstå skillnaden mellan ett äkta mobilt bredband och andra tekniska lösningar och hotspots.

För mer information:
Matt Simmons
GSM Association
Email: press@gsm.org

Erik Hörnfeldt, Information & PR, 3 Sverige
Facts to Editors:

Key research findings
The comprehensive study was commissioned by the GSMA and Microsoft and implemented by Pyramid Research. It involved more than 12,000 consumer interviews, as well as extensive input from manufacturers, component suppliers, chipset producers and over 200 field trials with mobile operators.

The key findings include:
• In 2008, the survey estimates total demand of 79.5 million notebooks in the high growth, mass market $500 - $1,000 price range.
• The survey indicates 88% of consumers planning to buy a notebook in this price-range would prefer mobile-broadband built-in to notebooks to their original choice.
• In 2008, OEMs are planning to ship some 33 million notebooks in this price range, only a fraction of which will be mobile-broadband ready.

Other research highlights:
• While most usage is in the home, the majority (78%) of respondents citied at least two other locations where they regularly used their notebooks.
• 75% of consumers plan to buy notebooks in 9" to 15" range - very small or very large form factors are not driving purchasing influences.

• 60% of consumers now want to buy a voice and data package from an operator with a mobile broadband notebook.
  • 57% of the demand comes from emerging Asia Pacific geographies, 15% from North America and 11% from Western Europe.

About the GSMA:
The GSM Association (GSMA) is the global trade group representing more than 750 GSM mobile operators across 218 countries and territories of the world. The Association's members represent more than 3 billion GSM and 3GSM connections - over 86% of the world's mobile phone connections. In addition, more than 200 manufacturers and suppliers support the Association's initiatives.

The primary goals of the GSMA are to ensure mobile phones and wireless services work globally and are easily accessible, enhancing their value to individual customers and national economies, while creating new business opportunities for operators and their suppliers.

3-gruppen är världens ledande operatör av 3G och Mobilt Bredband med drygt 19 miljoner kunder i tio länder. I Sverige och Danmark är 3 ett joint venture mellan Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa Limited (60%) och Investor AB (40%). 3 Skandinavien har även en licens att driva 3G-nät i Norge. För mer information, gå till www.tre.se.