Jörgen Askeroth ny teknisk direktör (CTO) på Hi3G

Jörgen Askeroth heter Hi3G:s nye tekniske direktör (CTO). Jörgen tillträder den 1 oktober. Han kommer närmast från Wireless Maingate där han har varit VD under drygt två år och byggt upp verksamheten inom maskin-till-maskin kommunikation (M2M).

Dessförinnan arbetade Jörgen åtta år på Europolitan. De senaste fyra åren som teknisk direktör och medlem av ledningsgruppen. Dessförinnan var han ansvarig för utformning och utbyggnad av radionätverket under fyra år.

Jörgen har en gedigen erfarenhet inom elektroteknik, bland annat från Karlskronaverket och Telub. Han är civilingenjör från Chalmers Tekniska Högskola.

- Jag är väldigt glad att vi har rekryterat Jörgen. Hans rika erfarenhet av att bygga och utveckla nätverk för mobil kommunikation kommer väl till pass i hans nya spännande roll, säger Chris Bannister VD Hi3G.

- Det kommer att vara oerhört inspirerande och utmanande att bygga upp ett tredje generationens mobilnät som möjliggör bredbandstjänster till våra kunder, säger Jörgen Askeroth.

För mer information vänligen kontakta:

Niclas Lilja, informationschef, Hi3G

Telefon: 0708-45 70 90, e-post: niclas.lilja@hi3gaccess.se

Jörgen Askeroth, tillträdande teknisk direktör (CTO), Hi3G

Telefon: 0708-45 70 30

Hi3G är innehavare av UMTS-licens i Sverige och har som ambition att bli Sveriges ledande mobila multimediaoperatör, med attraktiva och innovativa tjänster och ett högkvalitativt nätverk. Bolagets styrka är att det är ett renodlat 3G-bolag, utan något arv från gamla tekniker som GSM. Hi3G expanderar snabbt, stärkta av dess ägare Hutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%), som bägge besitter världsledande industriell och teknologisk erfarenhet. Genom Hutchison Whampoagruppen samarbetar bolaget med innehavare av 3G licenser i Australien, Italien, Storbritannien, och Österrike. Hi3G:s tjänster kommer att täcka hela Sveriges befolkning i slutet av 2003. För mer information, vänligen besök www.hi3gaccess.se