Tre ger bort musikpaket till svenska äldreboenden

Tre ger bort musikpaket till svenska äldreboenden

Mobiloperatören Tre inleder ett socialt musikinitiativ som innebär att samtliga äldre- och seniorboenden i landet har möjlighet till gratis musikpaket till sina boenden. Paketen består av en surfplatta, högtalare, musikstreamingtjänst och fri surf på musikstreaming och initiativet är helfinansierat av Tre med stöd från Harman Kardon, vilket innebär att hemmen inte betalar någonting för musikpaketen.

Musik har bevisligen en effekt på människors välmående. Det kan exempelvis motverka demens och få människor att känna sig både piggare och lyckligare, enligt Töres Theorell, doktor och forskare inom psykosocial medicin som forskat på ämnet.

– Att musik påverkar oss är det ingen tvekan om. Hjärnan är som en muskel, den behöver ständig aktivitet och träning. Om vi struntar i att använda hjärnan och kanske bara ligger i en säng, så förfaller hjärnan. Att lyssna på musik är ett koncentrerat sätt att fokusera på vad som händer och är en slags hjärngympa, säger Töres Theorell.

Med initiativet vill Tre sätta färg på tillvaron för Sveriges seniorer genom att släppa musiken fri – att göra något konkret för en musikälskande generation som får allt mindre resurser och uppmärksamhet i samhället.

– Vi såg att det fanns ett problem på många äldreboenden i Sverige: musik och underhållning prioriteras inte. Inte för att viljan inte finns. Utan för att det helt enkelt inte hinns med eller finns resurser. Musik är en del av vårt DNA och därför känns det naturligt för oss att bidra med just fri musik och tekniken som möjliggör det, säger Nicholas Högberg, vd på Tre Sverige.

Tre har redan smyglanserat initiativet på äldreboendet Liseberg utanför Stockholm och så här såg det ut när hemmets första gemensamma dans någonsin anordnas i samband med installationen av musikpaketet https://youtu.be/xdYSrTQSESM.

Boendena får behålla alla produkter. Det fria abonnemanget på musikstreamingtjänsten och dataabonnemanget stängs per automatik av efter 1 år.

– Jag hoppas verkligen att initiativet uppskattas runt om i landet så att musiken kan finna en naturlig plats i svenska äldreboenden, avslutar Nicholas Högberg.

För information om hur senior- och äldreboenden går tillväga för att få ett musikpaket till sin verksamhet samt information om hur projektet fortlöper, besök www.tre.se/musikentillbaka

För mer information och kontakt med Nicholas Högberg eller Töres Theorell, vänligen kontakta:
Kamran Alemdar, pr- och informationschef, Tre Sverige
kamran.alemdar@tre.se

3 Skandinavien äger och driver 3G och 4G mobilnät i Sverige och Danmark. Bolaget, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i 11 länder, är ett joint venture mellan Hong Kong-baserade CK Hutchison (60 %) och svenska Investor AB (40 %). För mer information om  3-gruppen, gå till www.three.com, för mer information om 3 i Sverige, www.tre.se