Tre stöttar ECPAT:s nya telekom-koalition mot sexuell exploatering av barn

Sveriges största telekomoperatörer går samman och bildar tillsammans med ECPAT Sverige en telekomkoalition mot sexuella övergrepp på barn på nätet. Telekomkoalitionens medlemmar ska arbeta för att förhindra, försvåra och förebygga att deras tjänster och produkter missbrukas av förövare, och ska tillsammans göra vad som är möjligt för att stoppa exploateringen av barn på nätet.

Den nya tekniken har gjort det enklare för förövare att komma i kontakt med barn, sprida material med övergrepp, och skapa nätverk som exploaterar barn på nätet. Brottsligheten är omfattande. Redan idag blockerar koalitionens medlemmar dagligen försök att nå webbsidor som av polis bedömts innehålla sexuella övergrepp på barn. Men teknikutvecklingen gör att förövare hittar nya vägar såsom slutna forum, krypterade tjänster och livestreaming. Därför måste också koalitionens medlemmar utveckla sina insatser.

- Bakom varje bild som sprids på nätet finns ett barn som utsätts för övergrepp av vuxenvärlden. Det måste vi göra allt för att stoppa. Men för att göra stor skillnad krävs samverkan mellan polis, berörda företag och civilsamhället. Brottligheten på nätet är enormt omfattande och därför är telekomkoalitionen där internetleverantörerna samverkar mot brottsligheten så viktig, säger Kristina Sandberg, tf generalsekreterare på ECPAT.

Telekomkoalitionens målsättning är att tillsammans med ECPAT ta ett större ansvar och en tydlig ställning mot sexuell exploatering av barn. Fokus ska till att börja med vara på benchmarking och informationsutbyte, men framöver vill medlemmarna även driva gemensam omvärldsbevakning, undersöka möjligheter till statistikinsamling och teknikutveckling. I koalitionen ingår de största telekomföretagen i Sverige; Com Hem, Telenor, Tele2, Telia och Tre.

Om Tre

Tre Skandinavien (Hi3G Access AB) startades i december 2000 med visionen att skapa en helt ny plattform för mobil kommunikation. I dag äger och driver Tre 3G- och 4G-mobilnät i Sverige och Danmark och består av cirka 2 000 anställda. Tre Skandinavien, som är en del av den globala 3-gruppen med verksamhet i elva länder, ägs av Hong Kong-baserade CK Hutchison, som äger 60 procent av bolaget, och svenska Investor AB, som äger 40 procent. Läs mer om Tre påwww.tre.se och mer om Tre-gruppen på www.three.com.