Barossa Valley, Australien

Ett glas vin från världens äldsta land

Med mer än 60 olika vinregioner och 100 olika druvsorter är Australien mångfaldens vinland. Det är känt för att producera fylliga och smakrika viner som erbjuder hög kvalitet för pengarna. Var kommer den variationsrikedomen ifrån? Vi har tittat på Australiens vinmakartraditioner, klimatet och jordmånen i vår jakt på svar.

Med mindre än 300 år av vinproduktion anses Australien tillhöra Nya Världen, dit kolonisatörer från Europa (som kallas Gamla Världen) kom och tog med sig traditioner och kunskap inom vinframställning. Något som de däremot lämnade kvar var ett flertal restriktioner som fortfarande styr den europeiska vinproduktionen. I slutet av 1700-talet i Australien gjorde vinmakare de första försöken att producera vin och i mitten av 1800-talet var flera vinhus etablerade, såsom Penfolds och Lindeman’s som båda startades av kolonisatörer från Europa. Med sin nyvunna frihet från regler och restriktioner hade de möjlighet att upptäcka och utveckla nya traditioner att skapa vin.

Gammal jord perfekt för vinodling

En ytterligare aspekt, som gör Australien intressant, är att även om vinmakartraditionerna ïnte har så många år på nacken så har landet, eller snarare jordmånen, det. Forskare har nämligen funnit mineralrester i Australien som är upp till 4,3 miljarder år gamla. När Chris Hatcher, chefsvinmakare för Wolf Blass, var på besök i Stockholm tidigare i år förklarade han att med den australiensiska kontinentens ålder kommer även gammal jord. Jordmån som är mager, inte alltför näringsrik och därför perfekt för vinproduktion.

- I Barossa Valley, Wolf Blass hemtrakter, växer inte stora träd men för vinrankor är det optimalt, säger  Chris Hatcher, chefsvinmakare på Wolf Blass

Olika klimatzoner – olika vin – samma land

Vi ska dock inte glömma att Australien är stort, jordmånen skiljer sig mellan vinregionerna och det gäller även klimatet. I norra Australien är det tropiskt klimat och här är vinproduktionen ytterst begränsad. Söder om Australien ligger Antarktiska Oceanen som bidrar med kalla och fuktiga vindar som drar över Australiens södra kustområden.

- I Australien har du svalt klimat liksom varmt klimat och klimatskillnaderna ger möjlighet att skapa olika typer av vin, förklarar Chris Hatcher. Australien är ett mångfacetterat vinland!

En lagom näringsrik jordmån, stora ytor som ger flexibilitet när det kommer till urval av odlingsområde, och dessutom ett pålitligt väder är goda förutsättningar för vinproduktion. Tillsammans med många och långa soltimmar kan vinmakarna i Australien skapa högkvalitativa viner med utrymme för variation. En variation som kan tillfredställa de flestas tycke och smak när det gäller vin. Vi kommer att djupdyka i ämnet och tillsammans med några av Australiens främsta vinmakare diskutera vad som gör Australiens viner så speciella. Och goda!

____________________________________________________________________________

Vinproduktion sker i South Australia, Victoria, Western Australia och New South Wales kustergionerna samt Tasmanien och sydöstra tippen av Queensland.

Australien är den fjärde största vinexportören i världen och producerar vin i olika prisklasser, från storsäljare som Wolf Blass Yellow Label och Lindeman’s Bin 65 i det kommersiella segmentet till mer exklusiva årgångsviner som Penfolds ”Grange”, ett av världens bästa viner.