Bag-in-box är årgångsvin

Bag-in-box är årgångsvin

När man pratar årgångar i vinvärlden handlar det ofta om dyra lagringsviner. Dock påverkas alla viner av vädret vilket även gäller boxviner. Genom några enkla tips kan därmed upplevelsen av viner på bag-in-box förbättras rejält.

Det är inte bara olika vinproducenter av lådviner som skiljer sig i kvalitet utan faktiskt även olika årgångar. Alla minns exempelvis den regniga och kalla sommaren i Europa förra året vilket gjorde att kvaliteten sjönk på druvorna i de mest drabbade områdena. Med bara några enkla tips är det dock lätt att höja upplevelsen av ett boxvin.

Niclas Tuomela har i över tio års tid arbetat som chefssommelier på flera kända Stockholmskrogar. Numera är han ansvarig för utbildningar och Fine Wine på Treasury Wine Estates, ett av världens största vinföretag.

– Det är viktigt att dricka lådvin så snart som möjligt efter att de förpackats då kvaliteten är som bäst när de är nytappade. Det är därför bättre att köpa en box från årgång 2012 istället för 2011 om båda finns på hyllan i butiken. Då boxviner är unga viner behöver man heller inte ha särskilt mycket vinkunskap för att hitta rätt. Det räcker egentligen att lära sig vart i världen den allra senaste årgången var riktigt bra.

Treasury Wine Estates har skapat en årgångsguide för boxviner med exceptionella årgångar för länder som producerar mycket boxviner för den svenska marknaden.

Årgång
Land
Australien
2011Chile
2010Australien och Sydafrika
2009Frankrike
2008USA
2007Chile
2006Italien

Ett mycket säkert kort är att nu köpa boxviner från Australien. Landet hade en drömårgång 2012 till skillnad från året innan då översvämningar täckte en yta lika stor som Spanien och Tyskland tillsammans. De kraftiga regnen 2011 gav dock en framtida fördel för Australien som lidit av vattenbrist under flera år. Regnen fyllde depåerna och den riktiga vattentillgången, i kombination med perfekt väder, gav den fantastiska årgången 2012.

Sverige största vintävling, Vinordic Wine Challange, bekräftar detta då de i april utsåg ett australiensiskt vin till årets bästa röda bag-in-box genom en stor blindprovning. Vinnaren blev Lindeman’s Cabernet Sauvignon Bin 45 från just 2012 men den höga kvaliteten gäller generellt för australiensiska boxviner från samma år. Det enda som behövs är därmed att hitta ett australiensiskt vin från 2012 som passar ens egen stil och smak.

För mer information vänligen kontakta:

Niclas Toumela, Fine Wine & Education Manager, Treasury Wine Estates
niclas.tuomela@tweglobal.com