Växande bakintresse ger affärsmöjligheter för närbutiker!

De senaste åren har antal bloggare och TV-program om bakning exploderat. Nu säger sig 2,5 miljoner svenskar ha bakning som hobby. För att undersöka köpvanorna av ingredienser har Odense gjort en konsumentundersökning.*

Resultatet visar att 53 % brukar planera sin bakning medan 1/3 oftast bakar spontant. Om man inte har ingredienser hemma väljer fler att gå till affären för att köpa än att avstå från att baka . Hela 72 % anger då att det är viktigare att kunna köpa  bakingredienserna  i en butik nära hemmet än att köpa dem där man brukar handla.

Dock har utbudet i närbutikernas baksortiment inte hängt med i explosionen. Här finns en stor möjlighet för handeln inför vårens alla högtider med skolavslutningar, bröllop och helger.

Vi bakar som aldrig förr och det har blivit inne att använda mormors recept och förkläden.  Mest växer intresset hos de under 30 år. Nästan hälften av personer mellan 16 – 29 år bakat mer idag än för fem år sedan och tror att de kommer att baka ännu mer om ytterligare fem år, visar en undersökning som gjorts av företaget Scandinfo på uppdrag av Odense. På frågan hur man brukar baka svarar 33 % att de bakar spontant och 53 % att de brukar planera sitt bakande. På frågan vad man gör då bakingredienserna inte finns hemma svarar 72 % att det viktigaste är att kunna handla nära där man bor.

- Undersökningen pekar på en stor möjlighet för närbutiker att fånga in spontanbakarna genom att erbjuda ett större urval av bakingredienser än vad som finns idag. En möjlighet är att exponera nyheter i baksortimentet för att fånga intresset. Trenden är uppåtgående och när ”Hela Sverige bakar” accelererar intresset och därmed affärsmöjligheterna. Nu till våren har hemmabakandet en peak, säger Eva Malmgren, Marketing manager KåKå AB.

*Undersökningen är gjord av Scandinfo på uppdrag av Odense.

Historien om Odense Marcipan startade redan 1909 med en liten fabrik i hjärtat av Odense i Danmark. På samma sätt som idag används särskilt utvalda mandlar som blev rengjorda och malda på stenvalsar. Detta gamla hantverk lever fortfarande kvar och garanterar en utsökt mandelmassa med en grov struktur och ren fyllig sötma av mandlar. En smak som ingen annan mandelmassa kan erbjuda. Odense Marcipan har belönats för sitt kvalitetstänk med utmärkelsen Kunglig Hovleverantör.  Företaget som marknadsför produkter från Odense är KåKå AB med huvudkontor i Skåne.

För mer information, inspiration och recept se www.odense-marcipan.se. Eller kontakta gärna Eva Malmgren, Marketing manager, KåKå AB. eva.malmgren@kaka.se
tel  040 – 641 95 25

• odense