​Experternas favoritsill till midsommar

Under Sillens helg tävlade de fem största sill-leverantörerna om vem som har den bästa sillen. Efter en spännande smakprovning med en namnkunnig jury stod Fiskexporten Varberg som segrare.
– Vi är så klart glada och stolta över detta. Vi jobbar med ett traditionellt mathantverk i modern tappning och det är kul att juryn gillade det, säger Christer Hansson, försäljningschef på Fiskexporten Varberg.

Sillens helg i Marstrand är en av årets viktigaste händelser om du är sillentusiast. Under två dagar samlas sillbranschen för att smaka, laga och tävla i sill. I år gick ett av de mest prestigefulla priserna till Fiskexporten Varberg, nämligen Expertjuryns pris. När alla poäng var sammanställda stod de som vinnare.

Testet gick till så att juryn testade alla sillar som bara var markerade med ett nummer, efter detta satte de betyg efter: smak, konsistens och synintryck. När alla satt individuella betyg startade en diskussion för att sätta ett gemensamt betyg. Den av Fiskexporten Varbergs sillar som fick högst betyg var Marstrands bryggsill som kammade hem en fyra i betyg.
– En fyra är en sill som jag gärna tar om av på ett sillbord. Sälta och konsistens är viktigt för mig men allra viktigast är smaken, säger Lasse Ahlström, juryns ordförande som också är krögare på Fiskekrogen.

Sillproducenterna hade själva valt ut de sillar som tävlade och från Fiskexporten Varberg var det Marstrands bryggsill, Varbergs drömsill och Brantevik sill som var utvalda, de två sistnämnda kammade hem treor i betyg.
– För mig handlar det om konsistens och bra blandning mellan syra och sötma samt att smaksättningen är tydlig, sillarna som fick högsta betyg hade detta, säger Niklas Gammal, Köksmästare på Fiskekrogen som också satt med i juryn.

Sillproducenterna med högst betyg:
Fiskexporten 10 poäng
Abba 9 poäng
Klädesholmen 9 poäng

Sillarna med högst betyg:
Marstrands Bryggsill, Fiskexporten Varberg
2016 årets smak asiatisk citrussill, Abba.
Löksill med fänkål och akvavit, Klädesholmen

Juryn bestod av:
Lasse Ahlström, juryns ordförande och krögare på Fiskekrogen.
Mats Nordström, Magasinet på Härön, svensk mästare i husmanskost samt Västsvenska gastronomiska guldmedaljen.
Gunnar Malm, restaurang Gabriel i anrika Feskekörka.
Bill Svenningsson, köksmästare på Sandberg o Månsson.
Niklas Gammal, köksmästare Fiskekrogen.

Kontakt:
Christer Hansson