Trelleborgs Hamn Vision 2023

All time high igen i Trelleborgs Hamn

Trelleborgs Hamn befäster sin position som Skandinaviens största RoRo hamn och når nya rekordnivåer. Under årets sju första månader noterar Trelleborgs Hamn ännu en gång all time high i ökade volymer. Jämfört med 2016 års siffror har lastbilarna ökat med 5,9 %, trailers med 7,7 %, personbilar med 7,3 % och passagerarna har ökat med 6,3 %.

”Vi kan konstatera att vi haft en mycket bra volymutveckling ackumulerat januari t o m juli. Juni och juli var bättre än genomsnittet vilket bådar gott för resterande del av året. Vi ser ingen avmattning på volymerna nästa år heller. Vår största ökning ligger på trafiken till och från Polen som haft en ökning ända sedan den startade i Trelleborgs Hamn 2007. Vårt största problem för trafiken till Polen är färjelägenas kapacitet i Swinoujscie som är för få för att kunna serva de fartyg och anlöp som rederierna önskar”, säger Tommy Halén, vd för Trelleborgs Hamn AB.

”I vår budget för infrastrukturen hade vi budgeterat med 3 % tillväxt 2017 men redan nu ligger vi 100 % över det. Vi är Skandinaviens största RoRo hamn och har höga siffror och den ökning som vi har haft nu är bra även i reella tal. Vi har cirka 700 000 lastbilar och trailers per år och en ökning på sex procent blir ett stort antal enheter att hantera både i och utanför hamnen. Den kraftiga ökningen av trafik till hamnen har under sommaren lett till att köerna varit långa ut på riksvägen vilket aktualiserar vikten av beslut om hur infarten till hamnen ska vara i framtiden”, säger Tommy Halén.

För vd Tommy Halén, som lämnar Trelleborgs Hamn inför nya utmaningar i månadsskiftet, är den senaste statistiken över volymutvecklingen med en stark tillväxt mycket glädjande.

Trelleborgs Hamn har ett ur transportsynpunkt mycket gynnsamt geografiskt läge i förhållande till kontinental Europa. Hamnen har en hög frekvens i antal ankomster och avgångar per dygn och de tre rederierna TT-Line, Unity Line och Stena Line har 12 färjor som trafikerar dygnet runt 365 dagar om året.