Tretorn X Partioaitta - Rain jacket from the sea

KLASSISK REGNPARKAS SKAPAD I MATERIAL FRÅN ÅTERVUNNA FISKE/DRIFT-NÄT

Till våren 2017 lanserar Tretorn och Partioaitta kollektionen Rain Jacket From The Sea. En klassisk regnparkas som både är vattentät och andas. Men som är skapad i återvunnet material från insamlade fiskenät. Tretorns målsättning är att ha 50 % av sin regnklädeskollektion tillverkad i återvunnet material år 2020.

Kollektionen lanseras den 22 April 2017 på av Naturkompaniet utvalda butiker och är en del i det längre samarbetet med Partioaitta - Responsible Rainwear & Responsible Retailer.

”Samarbetet med Partioaitta är en hjärtefråga för oss på Tretorn, vi har en 125-årig företagskultur som bygger på att ta ansvar, oavsett om det är planeten, personalen eller produkten. Så att nu utveckla en regnjackskollektion som inte bara sänker det ekologiska fotavtrycket utan även bidrar till att minska antalet spöknät i havet är som en dröm” säger Fredrik Ekström Hållbarhets- och Kommunikationschef på Tretorn

Ca: 650 000 ton fiskenät anses driva omkring som skräp i våra hav, så kallade spöknät.

Fiskeflottan byter nät ungefär vartannat år. Fiskenät är tillverkade av de bästa nylon-material som finns för att klara av extrema påfrestningar. Detta leder till att nät som inte tas om hand i hamnen ofta dumpas till havs och bli drivande spöknät. Näten söndras långsamt och kan driva med vind och strömmar i åratal. Många nät fastnar tillslut på ett rev där de kan slå ut hela ekosystem. Spöknät anses vara bland de största mördarna i våra hav. Ca: 1 miljon sjöfåglar och 100 tusen marina däggdjur och sköldpaddor anses dö varje år, på grund av skräp i havet.

Rain Jacket From The Sea stödjer, genom företaget EcoAlf, insamlingen av fiskenät vid hamnar i Korea och återanvänder det högkvalitativa nylonet i fiskenäten som råvara för nyproduktion av Tretorn X Partioaittas regnparkas Rain Jacket From The Sea.

Samarbetet mellan Tretorn och Partioaitta sträcker sig initialt över tre säsonger och är sprunget utifrån en gemensam passion för att driva frågan om en mer ansvarfull producent- och återförsäljarrelation, Responsible Rainwear & Responsible Retailer. Som ett led i samarbetet utvecklar Tretorn även en helt återvunnen linje inom Tretorns ordinarie sortiment – Eco Essentials – som lanseras till FW17.

Kontakt för information och intervju:

Fredrik Ekström – Kommunikationschef Tretorn Europa

Mail: fredrik.ekstrom@tretornsweden.com

Kollektionsbeskrivning

Kollektionen består av en parkasjacka i unisexmodell som kommer i 5 limiterade färger. Materialet är återvunnet nylon från fiskenät som vävs med en vattentäthet på 5000 mm/m och andning på 5000 mm/m. Huvan är extra djup och med förstärkt front, vilket ger en tydligare siluett och regnskydd. Kragen är utrustad med innerfoder vid hakan för ökad komfort samt en mickhållare för att hålla telefonens headset undan regnet. Fickorna är förhöjda och i vänster ficka ryms en mobilficka med öppning för att koppla headset direkt till kragen. Jackan har tvådelad dragkedja bakom en skyddsklaff för mer proper front. Alla sömmar är svetsade för total vattentäthet.

Storlekar

Unisex XS – XL

2000 kr säljs på utvalda Partioaitta-butiker och Partioaitta.fi

Färger

Fakta Tretorn Regnkläder:

• Mode

• kollektioner
  • partioaitta
  • fredrik ekström
  • sustainability

Tretorn is a true Swedish heritage brand, born out of Scandinavian weather. Established 1891 by Johan Dunker in Helsingborg. Based on a Nordic way of living and shaped by Scandinavian conditions, we’ll continue to celebrate the merging of the diverse worlds that make our brand and our collection uniquely Tretorn: function and style, timeless and contemporary, nature and city, and sports with intellectual curiosity. This diversity defines who we are.

Follow us:
Twitter: https://twitter.com/tretorn
Pinterest: http://pinterest.com/tretorn
Instagram: https://www.instagram.com/tretorn/

WWW.TRETORN.COM

Fredrik Ekström

Presskontakt Marketing and Communications manager Europe Kommunikationschef Tretorn Europa 0046727294632