I sommar vet vi vilken stad som är bäst på hållbara transporter

För att öka fokus på hållbara transporter, kommer Trivector under våren att göra en kommunrankning. Kommuner med större tätorter kommer bjudas in att svara på ett antal frågor om hållbara transporter, satsningar på kollektivtrafik, cykel och gång. Målet är att på ett seminarium i Almedalen den 3 juli kora den kommun i Sverige som är bäst på hållbara transporter.

Kommunrakning baserad på EcoMobilitySHIFT
Tillsammans med partners inom EU har Trivector tagit fram EcoMobility SHIFT, ett verktyg för att mäta hållbara transporter i städer. Baserat på detta verktyg har Trivector tagit fram ett kommunrankningssystem som bygger på en del av de in indikatorer som ingår där.
- FNs klimatrapporter visar att vi behöver jobba hårdare med hållbara transporter såsom kollektivtrafik, cykel och gång. Med vår kommunrankning som vi kallar SHIFT 2014, vill vi uppmuntra de städer som redan kommit långt och visa de andra goda exempel, säger Karin Neergaard, Trivector Traffic

Jämförelse mellan större tätorter
Kommuner som har tätorter med fler än 30 000 invånare har valts ut för att vara med i kommunrankingen.
- Vi vet att stora städer generellt har större möjlighet och större anledning att arbeta med vissa åtgärder, t ex erbjuda hög turtäthet i kollektivtrafiken. Vi har därför tagit med denna aspekt i enkäten och viktningen, säger Karin Neergaard.

Mätningen inför SHIFT 2014 kommer göras grundligt, utöver kommunernas enkätsvar, kommer data från trafikolyckor, nationella resvaneundersökningen, Boverkets miljömålsenkät och siffor från Energieffektiviseringsstödet att användas.