Rapidus creddar arbetet med att få svenskt kunskapscentrum till Lund

Nyhetsbyrån Rapidus delar varje år ut ett pris till någon som gjort en utomordentlig insats för Lunds kommun. I år gick priset Rapidus creddar till Lena Smidfelt Rosqvist, forskningschef på Trivector Traffic. Hon får priset för sitt arbete med att få det nya nationella kunskapscentret för kollektivtrafikforskning till Lund. Centret ska sysselsätta 30-35 forskare under tolv år, med en totalbudget på 300 miljoner kronor.

Lunds Universitet kommer att tillsammans med Malmö Högskola och VTI vara huvudmän för centrat. Trivector har varit en av de drivande krafterna för att centrat skulle hamna i Lund, och Lena Smidfelt Rosqvist har lett arbetet med ansökan.

-   Vår grundtanke är att det nationella kollektivtrafikcentret kommer ha ett omfattande samarbete med kollektivtrafikbranschen. Jag bedömer att det var detta som fällde avgörandet till Skånes fördel, säger Lena Smidfelt Rosqvist. Detta samarbete är mycket viktigt för att göra alla aktörer delaktiga så att framtidens urbana regioner får en hållbar trafikutveckling, genom en väsentligt förbättrad kollektivtrafik.