Moderna hus. Tidlös kvalitet.

Hustillverkaren Trivselhus har utvecklat ännu fler möjligheter att skapa och formge moderna hus i trä, med samma tidlösa kvalitet och naturliga hållbarhet som kännetecknar företagets alla produkter.

Arbetet med att uppdatera designpaletten har resulterat i två nya husmodeller med tydlig samtida känsla. De nya former, planlösningar och produktdetaljer som utvecklats kan givetvis också användas för att skapa ett mer modernt uttryck hos vilket hus som helst.

Nytänk i såväl interiör som exteriör. Arbetet har gjorts både kring helheten och delarna, med utveckling av såväl design som funktion för en modern livsstil. Målet är som alltid ett skräddarsytt hem, skapat utifrån vad kunderna älskar. Ett hem att kalla sitt livsverk.

- För att kunna skapa och formge moderna hus med sammanhållen stil har vi utvecklat en verktygslåda för vårt dagliga arbete. Vi ser det som att vi breddat vår palett – så att vi nu har ännu har fler möjligheter att förverkliga exakt det hus du drömmer om, säger Fredrik Gunnarsson som är arkitekten bakom ett av de två nya hus som nu lanseras.

De två nya moderna hus har en avskalad stil, med inspiration från funktionalism och minimalism. Genom att arbeta med asymmetriska tak skapas nya arkitektoniska möjligheter och uppdatering av uttrycket med mer rymd och ljus. Samma effekt får de nya lösningarna med lite större fönster med friare, mer lekfulla placeringar.

- Asymmetri och lekfullhet var två viktiga utgångspunkter i det här utvecklingsarbetet. Det skapar nya designmöjligheter och frihet att uppdatera det arkitektoniska uttrycket, menar Kristina Gillsberg som också är arkitekt i projektet.

Det harmoniska samspelet mellan yttre form och de invändiga rummen har värnats. Med stora skjutpartier i glas och vinklade huskroppar skapar vi skyddade platser, utomhus och inomhus. Den nya smala stående träpanelen ger ett stilrent och ärligt intryck. Det förstärks av minimalistisk knutbräda och smäcker inramning av fönster där fönsterfodret ersatts av en smal ram i fönsternischerna.

Tankarna har kretsat kring dynamiska funktioner snarare än statiska rum när nya planlösningar utvecklats. I dag gör vi ofta flera olika saker i varje rum – hemmet behöver därför mer av flexibla flöden. Lösningar för att kombinera öppna planlösningar med tydlig rumslighet har skapats, till exempel genom att flytta in trappan i husets mitt och att arbeta med vinklade huskroppar.

Genom att använda ofta underutnyttjade ytor som till exempel hallen till förvaring och arbetsrum blir huset flexibelt. Ett annat exempel är ett badrum med rum i rummet för wc, ett effektiv och hållbart utnyttjande av ytor.

- Min tanke var att jobba med en klassisk form i kombination med moderna material och markörer. Stilrena, minimalistiska drag och en planlösning som passar samtida livsstilar, berättar Fredrik Gunnarsson.