Här hittar du jobben i Trollhättan

Inom tre av tio yrkeskategorier är det just nu svårt att få jobb. Men inom sju av tio yrkeskategorier trånas det efter arbetskraft. Trycket på arbetsmarknaden kokar. Aldrig tidigare har så många arbetsgivare upplevt så påtaglig brist på arbetskraft inom så många stora yrkesgrupper som just nu.

– Om du brinner för foto, form eller journalistik kan du få det lite tuffare på arbetsmarknaden framöver. Dessa yrkeskategorier hör till de där det finns ett överskott av arbetskraft. Detsamma gäller för till exempel vaktmästare, kassapersonal och kontorsassistent/sekreterare, säger Karin Fridéhn van Zoelen, arbetsgivaransvarig på Arbetsförmedlingen i Trollhättan.

Jobben med ljus framtid

Yrken som snickare, sjuksköterska, VVS-montör, systemutvecklare och ingenjör däremot spås en ljusare framtid under 2018. På Trollhättan Energi märker man av högkonjunkturen. Bolaget växer så det knakar och har utökat sin verksamhet med bland annat renhållningsverksamhet och entreprenadverksamhet i egen regi de senaste åren. De investerar också i staden med hjälp av ny teknik. Detta kräver nya kompetenser och utbildning av redan befintlig personal.

– Vi har vuxit med 60 personer på 5 år. Framförallt har vi anställt många projektledare, tekniker och ingenjörer. Det behövs när vattenledningar ska förnyas, fiber ska grävas ner och elen ska fixas, säger Lil Krus, HR-generalist på Trollhättan Energi.

Om du verkligen vill ha jobb i framtiden är det ett säkert kort att satsa på vatten och avlopp.

– Vi söker med ljus och lykta efter VA-ingenjörer med arbetslivserfarenhet men som läget är nu konkurrerar vi med hela Sverige inom detta yrkesområde. Många kommuner ser över sina vatten och avlopp och här händer det mycket de närmsta åren, säger Lil Krus.

Pensionsavgångar ökar efterfrågan på ny arbetskraft

Inom tio år ser Trollhättan Energi flera pensionsavgångar som gör att efterfrågan på tekniker och ingenjörer fortsätter vara stort. I företagets regelbundna kund- och medarbetarundersökningar kan man se att arbetsplatsen är omtyckt och kunderna nöjda.

– Om du gillar att vara med där det händer, har ett stort intresse för miljöfrågor, klimat, samhällsbyggnad och hållbar utveckling, så är Trollhättan Energi ett ställe för dig. Det vi gör påverkar Trollhättebornas vardag, varje dag. Vi försöker hålla beslutsvägarna så korta som möjligt och vara så lyhörda för nya saker vi bara kan. Omtanke är ett av våra viktiga värdeord. Det gäller inte bara omtanke till våra kunder utan också till miljön och varandra på jobbet. Humor är viktigt. Det ska vara kul att jobba! Skriver du under på detta tror jag absolut att du ska trivas hos oss, säger Lil Krus.

Fem vanliga missar - så här får du inte jobbet

• Ditt personliga brev är inte personligt. Du missar att berätta din historia och varför du vill jobba hos just oss. Detta brev rensas bort tidigt i processen. Sorry.
  • Ditt CV är otydligt och svårt att följa. Du har också haft många kortare anställningar som du inte kan förklara. Här brukar varningsflaggan hissas. Så ett tips är att hålla det enkelt och tydligt. Många, kortare anställningar är inget problem så länge du kan berätta varför.
  • Väl på intervjun missar du att hälsa på alla i rummet. Ett stadigt handslag är att rekommendera.
  • Din blick är fastklistrad på pappret framför dig eller på skärmen på väggen. Att titta de du pratar med i ögonen är både trevligt och smart. Om du vill ha jobbet vill säga.
  • Du vågar inte vara dig själv. Vi vill träffa dig för att du är du! Det gör ingenting om du är nervös (det är snarare positivt) men kom ihåg; var ärlig, påläst och nyfiken.