Han blev Helas stans miljöhjälte

Under gårdagskvällen utsågs Hela stans Miljöhjälte 2017. Magnus Johansson blev framröstad av Ttelas läsare och är numera Trollhättans officielle Miljöhjälte.

- Jag känner mig överväldigad. Det var fantastiskt att bara bli nominerad. Jag trodde inte ens att jag skulle bli nominerad, berättar en märkbart rörd vinnare till Ttela igår kväll.

Här kan du läsa mer i Ttela om prisutdelningen och firandet av fjärrvärmens 50-årsdag under onsdagskvällen.

Övriga nominerade var: Dennis Staaf och Förskolan Vitsippan. På bilden ser vi Ann-Britt Schärberg, Magnus Johansson och Ellinor Nytorpe (Dennis Staafs kollega på BRC).

Här kan du läsa mer om de nominerade.

Magnus Johansson
Trollhättebon Magnus Johansson är en sann pionjär inom hållbar utveckling. Intresset väcktes tidigt av hans pappa och redan 1989 byggde han sin första elbil till grannpojken. Genom åren har projekten varit många och viktiga. Magnus har med mod och banbrytande idéer framförallt drivit projekt inom vind och el. Särskilt viktigt var energisparprojektet på dåvarande SAAB, där man för första gången vågade dra ner på luftflödet i måleriet vilket resulterade i stora miljövinster. Ett resultat som sedan har spridit sig över världen. Vi är väldigt glada över att Magnus aldrig låter idéerna fastna i tanken utan också klarar av att genomföra dem fullt ut. Han är en eldsjäl som också inspirerar andra till att göra klimatsmarta val. Detta gör honom till en vass kandidat till Hela stans miljöhjälte 2017.

Namn: Magnus Johansson
Bor: Gård i Halvorstorp, Trollhättan.
Om: Uppfinnare, Ordförande i Elbil Sverige, engagerad i vindkraftsföreningen Lunden, jobbar på Nevs – och tidigare Saab i många år.
Drivkraft: "Det går fort att förstöra miljön men det går också att rätta till. I mitten av 1970-talet rostade en plåtbit dubbelt så fort som den gör idag på grund av för mycket svavel i regnet. Idag ser vi bevis på att det går att göra någonting åt det."