Miljösnäll biltvätt minskar utsläppen i Göta Älv

I samband med den nationella Biltvättarhelgen 21-22 april gör Trollhättan Energi en extra informationssatsning för att påminna Trollhätteborna om varför det är snällare mot miljön att tvätta bilen i en automattvätt eller gör-det-själv-hall, än hemma på gatan eller garageuppfarten.
- Tvättanläggningarna har rening som är avsedd för att ta hand om alla föroreningar som smutsvattnet innehåller, säger Trollhättan Energis miljöingenjör Anna Berts.

Biltvättarhelgen är från början ett initiativ från branschorganisationen Svenskt Vatten och infaller varje år på vårkanten när många vill göra sin bil extra vårfin. Syftet med kampanjen är att berätta om det faktum att alla hemmatvättar resulterar i utsläpp av miljöskadliga ämnen, som mer eller mindre går rakt ut i naturen.

- När man tvättar hemma på gatan eller uppfarten så rinner smutsvattnet med alla föroreningar ut i dagvattenbrunnarna i gatan. Dagvattensystemet är gjort för att leda bort regn- och smältvatten och är inte anpassat för att hantera förorenat vatten från biltvättar, som innehåller exempelvis oljerester, plastrester från däcken, tungmetaller och kemikalier från rengöringsmedel, påpekar Anna Berts.

Föroreningarna rinner ut i Göta Älv
I Trollhättan leds merparten av dagvattnet rakt ut i Göta Älv, där vi och andra kommuner tar vårt dricksvatten. En del leds visserligen via dagvattenbrunnarna till avloppsreningsreningsverket Arvidstorp, men reningsverket är i första hand anpassat för att ta hand om spillvatten från toaletter, duschar och avlopp. Det är inte utrustat för att hantera smutsvattnet från en biltvätt.

Därför är det betydligt mer miljösnällt att tvätta bilen i en tvätthall eller automattvätt med oljeavskiljare, vattenrening och vattenåtervinning. Miljöansvaret för biltvättarna slås fast i Miljöbalken och det är Trollhättan Stads miljöförvaltning som har kontrollansvaret lokalt.
- Som kommunalt miljöbolag vill vi självklart vara med och upplysa om att du faktiskt gör en miljöinsats om du slutar att tvätta på gatan eller garageuppfarten. Det innebär direkt mindre skador på miljön i allmänhet och minskar framför allt miljöpåfrestningarna på vår lokala dricksvattentäkt Göta Älv, säger Anna Berts.

Högt pris för miljön
Hemmatvättandet av fordon kostar samhället stora summor i form av miljöskador.
- Fortfarande är det så att varannan biltvätt sker hemma och av förklarliga skäl vill många undvika att lägga ut pengar på att tvätta i en tvätthall eller automattvätt. Men i det långa loppet får alla ändå betala priset till slut, fast på ett annat sätt, säger Anna Berts och syftar just på miljöeffekterna.

I samband med Biltvättarhelgen startar Trollhättan Energi en tävling i sociala medier under hashtagen #miljösnällbiltvätt. Alla som besöker någon av Trollhättans gör-det-själv-hallar eller automattvättar under perioden 21-27 april har chansen att vinna presentkort på fler miljösnälla biltvättar.
- Vi vet att det finns en växande miljömedvetenhet hos Trollhätteborna och på det här området kan vi tillsammans verkligen bidra konkret till en positiv förändring, säger Trollhättan Energis VD Pia Brühl Hjort.

För mer information, kontakta Sofi Kristiansson, Kommunikatör, Trollhättan Energi, tel 0520-497546.

Trollhättan Energi AB är ett företag med 100-åriga anor. Idag är vi omkring 170 anställda och har en omsättning på omkring 550 miljoner kronor. Vi ansvarar för elnät, fjärrvärmenät, renhållning, vatten- och avloppsnät samt stadsnät. Dessutom producerar och säljer vi el, biogas samt fjärrvärme; producerar dricksvatten och renar avloppsvatten.

Ett hållbart och enkelt vardagsliv är vår vision och ledstjärna. Trollhättans ambition är att växa och bli 70 000 Trollhättebor år 2030 vilket omfattar oss på Trollhättan Energi i allra högsta grad. Utvecklingstakten är nu hög, både i Trollhättan och i våra verksamheter.

Vi vill att vårt arbete gör skillnad för Trollhätteborna och världen runt omkring oss. För att nå bästa resultat samarbetar vi gärna med andra. Omtanken om kunderna och varandra är genuin. Vi känner ansvar för att göra vardagslivet enklare och roligare - och skapa nya möjligheter för människor och företag i Trollhättan.