Allt fler kackerlackor angriper svenska hem

Skadedjur ökar explosionsartat i Sverige och sommarens varma temperaturer lockar fram ohyra som kackerlackor, getingar och råttor. I år väntar saneringsföretaget Nomor utföra över 100 000 saneringar för att få bot på skadedjur i svenska hem, varav 7 500 är problem skapade av kackerlackor. Detta visar statistik som försäkringsbolaget Trygg-Hansa har analyserat tillsammans med Nomor.

Svenskarna råkar ut för allt mer husliga problem skapade av skadedjur. Antalet skadedjurssaneringar har mer än fördubblats på fyra år enligt statistik från Trygg-Hansa och saneringsföretaget Nomor, som hanterar saneringar hos Trygg-Hansas kunder.

-  Kackerlackan är ett skadedjur som kan sprida både virus och bakterier och ge upphov till bland annat salmonella och gulsot. För den enskilde kunden innebär det ofta stort obehag. 2014 har varit ett soligt och varmt år och då trivs skadedjuren allra bäst. Ett av de mest framträdande skadedjuren
i dag – kackerlackor – kan vara svåra att bli av med. Vid en sen upptäckt krävs upprepade saneringar, att bli av med kackerlackor kan kräva mellan tre och tio saneringar om läget är riktigt illa, säger Håkan Franzén, hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

I år förväntas upp emot 7 500 fall av kackerlackor saneras av Nomor, vilket är en ökning på 143 procent sedan 2010 då siffran var 3081 saneringar. Kackerlackor och ägg kan spridas via livsmedel och därför finnas i alla hushåll, restauranger och företag, alltså inte bara i smutsiga lokaler som man tidigare har trott. Skolor och offentliga byggnader drabbas även allt oftare. Infestationer drabbar alla typer av fastigheter men saneringsarbetet kan försvåras avsevärt om underhållet är eftersatt.

-  I och med att kackerlackan är aktiv på natten kan den finnas i hemmet utan att de boende är medvetna om det och därför är det bra att vara uppmärksam. Genom att lyfta upp problemet och vägleda våra kunder kring vad var och en själv kan göra för att undvika att drabbas, hoppas vi kunna höja medvetenheten och i någon mån minska den dramatiska ökning av skadedjur som vi sett de senaste åren, säger Andreas Olsson på Nomor.

Tips: Så undviker du kackerlackor hemma

- Kackerlackor gillar varma, mörka skrymslen. Om det finns kackerlackor i ett hem är det nästan säkert att de finns under spisen, så kolla där.
- Brukar du köpa mat med dig hem när du är utomlands; var extra uppmärksam så att du inte får kackerlackor med dig hem.
- Förvara livsmedel i slutna behållare.
- Låt inte sopor stå länge, utan töm sopbehållare ofta.
- Kackerlackor som finns i bröd eller torra livsmedel, som till exempel mjöl, kan man döda med hjälp av kyla eller värme. Lägg in det i frysen under några dygn eller i ugnen några timmar på ca 70o C.

Källa: Trygg-Hansa och Nomor.

Se fler tips och läs mer
Läs mer om hur du förebygger skadedjur här. Där kan du också lusläsa rapporten ”Små djur, stora problem” som Trygg-Hansa har tagit fram tillsammans med Nomor.

Råttjägarna med start 27/8
Trygg-Hansa och Nomor satsar fortsatt på förebyggande och informativt arbete om skadedjur. En del av detta arbete innefattar det nya tv-programmet Råttjägarna som informerar om de skador som skadedjur kan orsaka i hemmet. Råttjägarna har premiär på onsdag den 27 augusti klockan 20.00 på Kanal 5.

För mer information, kontakta gärna:
Håkan Franzén, hemmets försäkringsexpert, Trygg-HansaTelefon: 070-168 33 87 Mejl: hakan.franzen@trygghansa.se

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och idag är vi ett av Sveriges största försäkringsbolag. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare på 30 orter i landet och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/trygg-hansa.