Barnvagnsstölderna har ökat med 66 procent

Antalet anmälda barnvagnsstölder ökar stort i Sverige. Nya uppgifter visar att 66 procent fler barnvagnar anmäls stulna nu än för sex år sedan. Flest stölder sker i storstadsområden med Stockholm i täten där nästan 6 av 10 barnvagnstölder begås. Detta visar skadestatistik från Trygg-Hansa som också tipsar om hur man med enkla knep kan göra det svårare för barnvagnstjuven.

Mellan 2007 och 2013 ökade antalet stulna barnvagnar med 66 procent i Sverige*. Flest barnvagnar stjäls i storstäder och i Stockholm begås mer än hälften av alla barnvagnsstölder. Detta visar ny skadestatistik från Trygg-Hansa. En anledning till den ökade mängden barnvagnsstölder är att barnvagnar blir allt dyrare och mer avancerade vilket gör att de i sin tur blir mer attraktiva för tjuvar. Detta märks också i Trygg-Hansas skadestatistik där medelskadekostnaden har ökat med 21 procent sedan 2008**.

-  En barnvagn är lätt att sälja vidare på internet och kan även vara svår att identifiera som stulen. Professionella barnvagnstjuvar har ofta koll på var barnvagnar brukar stå parkerade - utanför BVC, barnbion eller på caféers och muséers barnvagnsparkeringar. Därför är det viktigt att man låser fast sin vagn, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Hur täcker försäkringen?

Stöld och skadegörelse av barnvagn ersätts i hemförsäkringens grundskydd. Någon särskild tilläggsförsäkring behövs alltså inte. Man måste dock vara aktsam om vagnen och göra det man kan för att förhindra att den stjäls eller utsätts för skadegörelse. Det kan visserligen vara svårt att låsa en vagn på samma sätt som till exempel en cykel men det finns ändå sätt att göra det svårare för tjuven.

Barnvagnstjuvarna koncentrerar sig oftast på barnvagnar av exklusivare märken. Andrahandsvärdet på designvagnar som Urban Jungle eller Bugaboo ligger runt 4000 kronor - och de är lätta att sälja vidare på internet. Det blir dessutom allt vanligare att barnvagnar stjäls från låsta trappuppgångar. Det är därför viktigt att vidta åtgärder så fort man lämnar vagnen utan uppsikt. Genom lås, märkning eller genom att ta in vagnen i bostaden kan man göra det svårare för tjuven att stjäla vagnen.

-  Vi befarar dock att det finns ett mörkertal med stulna barnvagnar då många kanske inte vet att hemförsäkringen täcker barnvagnsstöld och därför inte anmäler barnvagnen stulen, säger Alexandra Gahnström.

Tips: Gör det svårare för tjuven att stjäla din barnvagn

• Märk vagnen så att den går att identifiera.
  • Lås fast barnvagnen med ett godkänt cykellås eller en vajer med hänglås. Vissa typer av lås börjar tjuta högt ifall vajern klipps av, vilket ofta verkar distraherande för tjuven.
  • Om du ställer ifrån dig vagnen, parkera den där det är mycket folk så att tjuven aldrig blir lämnad ensam.
  • Töm vagnen på värdesaker om du lämnar den.
  • Källa: Trygg-Hansa

För mer information, kontakta gärna:
Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert, Trygg-Hansa
Telefon: 070-168 35 72. Mejl: alexandra.gahnstrom@trygghansa.se

* Enligt Trygg-Hansas statistik; från 76 hanterade fall 2007 till 126 hanterade fall 2013.
**Från 3071 kr 2008 till 3870 kr 2013.

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och idag är vi ett av Sveriges största försäkringsbolag. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom att erbjuda våra kunder service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme, men också när inget har hänt. Trygg-Hansa finns där i vått och torrt.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare på 30 orter i landet och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/trygg-hansa