Förbered dig och bilen på snökaos

Förbered dig och bilen på snökaos

Isskrapa, första hjälpen-kit, startkablar och bogserlina är den vanligaste vinterutrustningen i bilen bland svenskarna. Färre än var tionde har med sig värmeljus, något att äta och dricka, vägsalt eller snökedjor.  Trygg-Hansas nya undersökning visar hur väl föreberedda vi är i vintertrafiken.

Under natt mot fredag väntas kraftiga snöfall och hårda vindar i delar av Sverige. SMHI har utfärdat flera varningar.

-  Vid större oväder ser vi att Räddningstjänsten inte hinner med när många drabbas på kort tid, säger Weronica Johansson, nordisk chef för Motorskador på Trygg-Hansa.

-  Man bör vara förberedd på att man kan bli stående i mörker och kyla. Kanske viktigast att ha i bilen då är till exempel varma filtar, reflexväst, ficklampa, något att äta och dricka och värmeljus, säger Weronica Johansson.

Trygg-Hansa har frågat körkortsinnehavare med tillgång till bil om vilken utrustning man har i bilen under vintertid.

Vilken vinterutrustning har du i bilen?
Isskrapa/borste  89%
Första hjälpen-kit  60%
Startkablar    60%
Bogserlina    53%
Ficklampa/pannlampa  48%
Reflexväst    46%
Snöspade/skyffel  45%
Filtar/Varma kläder  35%
Reservdunk med bränsle  13%
Något att äta/dricka  7%
Värmeljus    7%
Vägsalt/sand    5%
Snökedjor    2%
Annat    6%

Knappt hälften (47%) av de som har körkort och tillgång till bil säger att de byter till vinterdäck  innan första halkan. Fyra av tio (41%) uppger att det varierar från år till år.

-  Den viktigaste förberedelsen för själva bilen är att man har vinterdäck och att de är i gott skick, säger Weronica Johansson.

Färre än var tionde har varit med om en halkolycka under den senaste femårsperioden. Något fler (5%) hade kört in i något, medan 3% har varit med om att ett annat fordon halkat in i ens eget.

Goda råd om förberedelser vid vinterkörning
·  Dina vinterdäck ska vara på och i gott skick.
·  Försök hålla dig till större vägar, de har bäst snöröjning och högst prioritering vid oväder.
·  Ha så fulltankad bil som möjligt, då kan du hålla värmen längre.
·  Tänk på vad du och dina passagerare behöver för att klara er om ni blir stående på en otillgänglig plats.
·  Utrustning för att själv kunna försöka ta dig loss om du kört fast är viktigt, som snöskyffel, sand och vägsalt.
·  Ha en fulladdad mobiltelefon för att kunna ringa på hjälp, och gärna en laddare i bilen.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts på uppdrag av Trygg-Hansa, av analysinstitutet YouGov. Under perioden 13-26 september 2013 har sammanlagt 3480 intervjuer genomförts med kvinnor och män i åldern 18-74 år i Sverige.

Weronica Johansson, nordisk chef för Motorskador
Telefon: 070-168 27 30 Mejl: weronica.johansson@trygghansa.se

Erik Lif Sjöcrona, pressansvarig
Telefon: 070-168 36 38 Mejl: mailto:erik.lif.sjocrona@trygghansa.se%20%0d

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och idag är vi ett av Sveriges största försäkringsbolag. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom att erbjuda våra kunder service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme, men också när inget har hänt. Trygg-Hansa finns där i vått och torrt.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare på 30 orter i landet och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/trygg-hansa