Nya anställningsformer påverkar inte våra semestervanor

Den traditionella sommarsemestern lever kvar i Sverige. Trots osäker arbetstillvaro väljer många konsulter att ta semester på samma premisser som fast anställda i sommar. Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa. Åtta av tio konsulter uppger att de kommer ta tillräckligt lång semester för att kunna koppla av ordentligt i sommar, och nio av tio menar att de kan koppla bort jobbet helt och hållet under ledigheten.

Sommaren är här och semestern står för dörren, men det är idag inte självklart för alla yrkesgrupper att kunna vara sommarlediga. Alternativa anställningsformer som projektanställningar, vikariat och frilansuppdrag ökar i samhället och dessa innebär inte automatiskt semester på samma sätt som för fast anställda.

Men trots att många konsulter känner oro för att vara utan uppdrag och sex av tio rankar sin arbetsbelastning som hög eller mycket hög planerar drygt åtta av tio konsulter att ta ut semester i sommar och de kommer vara lediga tillräckligt länge för att kunna koppla av. Endast en av tio, eller 11 procent, kommer inte att kunna vara lediga så mycket som de skulle vilja. Så många som 86 procent säger även att de kan koppla bort jobbet helt och hållet när de är lediga.

- Det är glädjande att se att så många konsulter tar sommarsemester och lyckas koppla bort jobbet under en tid. Vi vet att stress och oro ökar risken för både olyckor och sjukdomar vilket kan leda till en besvärlig situation, säger Ing-Marie Gustafsson, chef för kundservice gentemot småföretag på Trygg-Hansa.

Småföretagare som grupp tänker mer på jobbet
Om man tittar på den totala målgruppen småföretagare är resultatet däremot det motsatta. En tidigare undersökning bland småföretagare visar att tre av fyra (73 procent) har svårt att koppla bort jobbet när de är lediga*, medan motsvarande siffra bland konsulter visar att endast 13 procent inte kan koppla bort jobbet.

Mest lediga i sommar kommer konsulter inom management/organisation att vara. Där uppger 93 procent att de kommer att ta semester i sommar. Minst lediga kommer ekonomer vara, där 22 procent säger att de inte kommer kunna vara lediga så mycket som de skulle önska. Sju av tio i undersökningen uppger att de har en företagsförsäkring och tre av tio har en sjukvårdsförsäkring.

Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts av undersökningsföretaget Novus på uppdrag av Trygg-Hansa. Totalt omfattar undersökningen 500 intervjuer som gjorts via telefon under perioden 6/5 - 20/5 2014 med konsulter och kunskapsföretag med 0-9 anställda, inom områdena IT, PR, reklam och media, management/organisation, teknisk konsult, arkitekt, ekonomi och annat.

*Den tidigare undersökningen om småföretagares arbetssituation gjordes i september 2012 av analysföretaget YouGov. Totalt intervjuades 506 personer.

För mer information, kontakta gärna:
Ing-Marie Gustafsson, chef för kundservice gentemot småföretag på Trygg-Hansa.
Telefon: 070-168 20 72 Mejl: ingis.gustafsson@trygghansa.se

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och idag är vi ett av Sveriges största försäkringsbolag. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare på 30 orter i landet och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/trygg-hansa.