Håkan Franzén, Hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa

Så undviker du dyra försäkringsmissar vid bostadsbytet

Efter en lugn sommar råder nu full aktivitet på bostadsmarknaden, med många visningar och bostadsaffärer de närmsta helgerna. Det är mycket att tänka på vid en flytt, oavsett vilket typ av boende man flyttar in i. Håkan Franzèn, Hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa, ger sina främsta tips kring hur man undviker dyra försäkringsmissar vid bostadsbytet.

Vid sidan av skydd av egendom vid bland annat inbrott, brand och vattenskador innehåller även hemförsäkringen en rad andra viktiga åtaganden som reseförsäkring, överfallsskydd, rättsskydd och ansvarsförsäkring. Vilken typ av försäkring man ska ha för sitt boende beror dock på boendetyp och hur värdefulla saker man har i hemmet.

- De flesta svenskar har en hemförsäkring, men många är osäkra på vad som egentligen ingår och om de har rätt skydd för sin boendetyp och sin livssituation. Det skapar lätt onödig oro och jag rekommenderar alla att regelbundet se över sitt försäkringsskydd, särskilt vid bostadsbyte – vänta inte till dess att olyckan är framme med att se till att du är rätt försäkrad, säger Håkan Franzèn, Hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Expertens försäkringstips inför bostadsbytet:

Hyreslägenhet
När man bor i en hyreslägenhet räcker det att man tecknar en vanlig hemförsäkring, det krävs inga tillägg för själva boendet. Det försäkringsskydd man behöver som hyresrättshavare ingår i hemförsäkringens ansvarsskydd.

Bostadsrätt
Bostadsrätt är, till skillnad mot vad många tror, en ganska komplicerad bostadsform. Många tror att man äger lägenheten, men så är det inte i Sverige. Bostaden ägs istället av bostadsrättsföreningen och man köper sig enbart rätt att bo i lägenheten på obestämd tid. Enligt bostadsrättslagen och bostadsrättsföreningens stadgar har man ett väldigt långtgående underhålls- och raparationsansvar vilket gör att det är mycket viktigt att man kompletterar hemförsäkringen med ett grundskydd för lägenheten. Utan ett bostadsrättstillägg kan det annars bli väldigt dyrt vid en vattenskada eller brand.

Hyra i andra hand
Både den som hyr en lägenhet i andra hand och den som hyr ut lägenheten behöver en hemförsäkring. Om du som uthyrare inte lämnar kvar någon lös egendom i din bostadsrätt kan du i vissa fall få sänkt lösöre.

Villa
I denna boendeform ansvarar man själv för hela huset. Det är mycket viktigt att man tecknar en försäkring speciellt anpassad för villor. Som villaägare gäller det att inför köpet låta en sakkunnig person göra en noggrann besiktning av villan för att undvika fallgropar som till exempel fukt och mögel på vinden samt i grunden, vilket är skadetyper som inte ersätts av en försäkring.

Boende vid studier
Om man studerar på universitet eller högskola måste man skriva sig på studieorten. Flyttar man hemifrån kan man inte omfattas av föräldrarnas hemförsäkring utan måste teckna en egen hemförsäkring. Bor man däremot kvar hemma hos föräldrarna under studietiden omfattas man av deras hemförsäkring.

Tänk på!

• Oavsett bostadstyp har de flesta försäkringsbolag som krav att alla som bor på adressen ska anges i försäkringsbrevet för att omfattas av hemförsäkringen. De flesta bolag har däremot inga krav på att man ska vara folkbokförd på adressen. Kontakta ditt försäkringsbolag för att få reda på vad som gäller för just din försäkring.
  • Vid bostadsbyte ska du ha den gamla bostaden försäkrad fram till dess att den övergår till ny ägare/hyrestagare, även om du flyttar in i den nya bostaden innan dess.
  • För de allra flesta räcker det att ha ett försäkringsbelopp på en miljon kronor. Har man konst, antikviteter, dyra kläder, dyr sportutrustning eller ett exklusivt hem bör man dock höja beloppet.

För mer information, kontakta gärna:
Håkan Franzèn, Hemmets försäkringsexpert, Trygg-Hansa
Telefon: 075-243 26 76, mail: hakan.franzen@trygghansa.se

Kategorier

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare i Sverige och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.