Sjukdom vanligaste försäkringsärendet på utlandssemestern

Sjukdom vanligaste försäkringsärendet på utlandssemestern

Sjukdom är den vanligaste orsaken till varför svenskarna kontaktar sitt försäkringsbolag på utlandssemestern. Det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa som ger tips och råd för en tryggare sommarsemester.

En av tio svenskar är orolig för att något ska hända på utlandssemestern. Den vanligaste orsaken till att svenskarna kontaktar sitt försäkringsbolag på semestern är sjukdom (44 procent) följt av stöld (28 procent) och olycksfall (22 procent). Detta framkommer i en ny undersökning från Trygg-Hansa. Har man en hemförsäkring täcker denna sjukdom och olycksfall på semestern. Under förutsättning att resan inte är längre än 45 dagar räcker reseskyddet som finns i hemförsäkringen.

- Det man bör tänka på är om reseskyddet täcker kostnader för vård vid akut sjukdom eller olycksfall samt resetransport hem till Sverige ifall skadorna är allvarliga. Detta är ett skydd som alltid bör finnas i hemförsäkringen. Viktigt är även att se till att alla personer i familjen omfattas av försäkringen, säger Håkan Franzén, hemmets försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Tips och råd för en trygg semester:

- Skriv ut servicekortet som visar att du har reseförsäkring och ta med på resan.

-  Ska du åka utomlands? Kolla upp om det är några särskilda regler kring visum och vaccinationer som ni behöver ordna innan ni reser.

- Om du eller någon i din familj blir sjuk och besöker läkare, spara kvitton och begär alltid skriftligt läkarintyg.

- Rån/överfall, stöld och inbrott ska polisanmälas på platsen.

- Ta kopior på alla pass och ta med på resan, men förvara dem inte tillsammans med passen.

- Kolla vad din reseförsäkring och/eller kontokort täcker innan du kryssar i ytterligare reseförsäkringar när du köper en utlandsresa. Är du redan skyddad kan det vara så att du betalar extra i onödan.
- Även om kort fungerar nästan överallt, kan det vara bra med en mindre mängd kontanter avsett för billigare köp och eventuell dricks. Förvara dock inte alla pengar på samma ställe utan sprid risken.

Källa: Trygg-Hansa

Om undersökningen: Undersökningen har genomförts på uppdrag av Trygg-Hansa, av undersökningsföretaget Novus. Undersökningen är riksrepresentativ och genomfördes som en webbenkät under perioden 21/3-1/4 2014. Sammanlagt gjordes 1 017 intervjuer med kvinnor och män i åldern 18-79 år i Sverige.

För mer information, kontakta: Johan Eriksson, kommunikationschef på Trygg-Hansa
Telefon: 0752 432 457, Mejl: johan.eriksson@trygghansa.se

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och idag är vi ett av Sveriges största försäkringsbolag. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare på 30 orter i landet och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/trygg-hansa.