Trygg-Hansa i samarbete med integrations-appen Welcome

Trygg-Hansa i samarbete med integrations-appen Welcome

Trygg-Hansa startar samarbete med integrations-appen Welcome. Samarbetet grundar sig i viljan att minska klyftorna mellan svenskar och nyanlända men också mellan nyanlända och företag. Trygg-Hansa är det första av de stora försäkringsbolagen att ansluta sig till appen.

Tidigare har endast privatpersoner kunnat bli medlemmar i Welcome men sedan i höstas är den även öppen för företag.

-Vi engagerar oss i Welcome för att vi ser att integrationen i Sverige är en viktig samhällsutmaning som vi både på medarbetarnivå och som företag vill vara med och bidra till. Vi hoppas att samarbetet kan skapa ett stort personligt engagemang hos våra medarbetare och som företag ser vi även möjligheter att lära oss mer om vad nyanlända har för frågor och behov, säger Stina Sares, hållbarhetsansvarig på Trygg-Hansa.

- Vi vill göra det enklare för anställda att bidra till en ökad integration, därför är vi glada att en så stor och etablerad aktör som Trygg-Hansa engagerar sig och tar ställning. Welcome sänker barriären och gör det enklare att engagera sig. Vi hoppas se många medarbetare från Trygg-Hansa på appen framöver, säger Emma Rosman, en av grundarna på Welcome-app.

Welcome startade som en respons på flyktingsituationen, hösten 2015 och är en app för att skapa direktkontakt mellan individer som är nya i landet och lokalbefolkningen genom chatt, frågor och aktiviteter. Genom att gå med i Welcome kan medarbetare på Trygg-Hansa enkelt matchas med någon av de 10 000 nyanlända som redan är kopplade till appen. Appen matchar kunskapsområden hos Trygg-Hansas medarbetare med frågor från nyanlända. På så sätt skapas direktkontakt mellan individer gällande områden som är relevanta för båda parter.

Kategorier

Trygg-Hansa har gjort skillnad i människors liv sedan 1828 och ingår idag i en av nordens största skadeförsäkringskoncerner; Försäkringsgruppen Codan/Trygg-Hansa. Vi ger människor möjlighet att leva sina liv fullt ut och skapar trygga förutsättningar för företag att växa. Vi erbjuder mer än bara försäkringar. Genom service som avlastar hjälper vi till både när olyckan är framme men även i förebyggande syfte för att minimera risker och undvika skador.

Trygg-Hansa har runt 1700 medarbetare i Sverige och vi ingår sedan 2007 i internationella RSA - en av världens sex ledande försäkringskoncerner. Läs mer om Trygg-Hansa på www.trygghansa.se, www.facebook.com/trygghansa eller www.linkedin.com/company/Trygg-Hansa.