Energibranschen söker välutbildad personal!

YH-utbildningen Energieffektiva system på TUC Yrkeshögskola är framtagen för att tillgodose energibranschens växande behov av installatörer, energianalytiker och energikartläggare.

En viktig del av utbildningen är LIA, Lärande i arbete, vilket innebär att en tredjedel av dina studier är förlagda till en arbetsplats där du får omsätta dina kunskaper i praktiken. Möjligheten till jobb efter examen är mycket god, och efter utbildningen har våra studenter bl a fått jobb som energianalytiker, installatörer, projektledare, energirådgivare och servicetekniker.

Intervju med en tidigare student
I juni 2010 tog Anna Solid examen från utbildningen Energieffektiva system. I dag arbetar hon med att kartlägga Tranås kommuns energianvändning.

”Jag fastnade för utbildningen Energieffektiva system då jag ville vidareutbilda mig inom teknikområdet, och utbildningens energi- och miljöaspekt intresserade mig. En 1,5 år lång utbildning kändes överblickbar, och dessutom hade jag hört bra saker om både TUC och utbildningen innan.

Själva utbildningen tycker jag var jättebra! Jag upplevde det som en bred utbildning där jag utbildade mig inför många tänkbara yrkesroller. Vi hade mycket bra föreläsare som kom från branschen, som hade kontakt med verkligheten, vilket kändes mycket positivt. På TUC var det alltid trevligt och lokalerna är väldigt fina. I min klass fanns det en stor blandning bland både åldrar och bakgrund vilket var jätteroligt. Vår klass hade en väldigt bra sammanhållning.

Under hela utbildningen kändes det som att näringslivet var ständigt närvarande. Våra föreläsare kom från branschen, utbildningen hade en ledningsgrupp med representanter från näringslivet, och framförallt var vi ute nästan en tredjedel av studierna på LIA, Lärande i arbete.

LIA:n upplevde jag som mycket positiv! Då fick man komma ut och verkligen se hur det var på olika arbetsplatser och praktiskt se hur allting fungerar. Jag var på fyra olika LIA-företag; Tranås Energi, Browik, Sprintline och epg.sys AB/Tranåsbostäder. På alla LIA-platser kändes det som att jag utvecklades och fick lära mig något nytt.

I dag är jag projektanställd hos Tranås kommun för att kartlägga kommunens energianvändning och komma med åtgärdsförslag. Jag ska arbeta fram en handlingsplan med mål för 2014 och 2020 utifrån dagens läge, en nulägesanalys som jag håller på med. Det är jätteroligt att nu få arbeta på riktigt med allt som man har lärt sig under utbildningen, och det känns verkligen som att jag har hamnat rätt! Det är riktigt spännande att få utföra nästan som ett ”detektivarbete”.

Som jag ser det är min framtid inom området ljus. Jag har en stark tro på att energiarbetet är på frammarsch, att fler och fler människor och företag kommer att upptäcka att det finns stora besparingar att göra, gällande både pengar och miljö!”

Utbildningen startar i januari 2011. Sista ansökningsdag 1 november.

För ytterligare information och frågor kontakta Anette Stendahl, Marknadskommunikatör på TUC Sweden, på telefon 0140-687 24, anette.stendahl@tucsweden.se

• energieffektivisering
  • energieffektiva system