TUC startar ny unik utbildning till soleltekniker!

Till hösten startar TUC Yrkeshögskola en utbildning till soleltekniker, ett efterfrågat yrke som ligger helt rätt i tiden.

Målet för den svenska klimat- och energipolitiken till år 2020 är att minst 50 % av all energi ska vara förnybar energi. Här kommer solelteknikerns kompetens inom området solenergi till sin fulla rätt! Solceller ger nämligen närproducerad och koldioxidfri el som kan monteras i princip var som helst där solen skiner.

En kvadratmeter solpaneler kan generera 50–150 kWh el per år. Momentant kan en kvadratmeter solpaneler generera 150 W eleffekt. Efterfrågan på solcellsinstallationer ökar för varje år och som utbildad soleltekniker ges kompetensen från ax till limpa - från beräkning av installationen till dimensionering och lagring i batterisystem.

Utbildningen har sitt säte på TUC i Jönköping och sker på distans under ca 1,5 år. Den studerande får förutom grundläggande ellära, batterisystem, energikunskap och solcellsteknik, även gedigen utbildning i gällande regelverk, investeringsbedömning, upphandling och projektledning. Allt för att komma ut i yrkeslivet med den spetskompetens som efterfrågas.

Under sammanlagt tretton veckor så är studierna förlagda till en arbetsplats. Detta kallas LIA, Lärande i arbete och innebär att den studerande får möjlighet att omsätta sina teoretiska kunskaper i praktiken och samtidigt får en god insikt om branschen och yrkesrollen. Många studerande får fortsatt anställning efter examen på någon av sina LIA-platser.

Utbildningen går på distans vilket innebär en stor frihet. Du bestämmer själv var, när och hur. Utbildningen är till största del webbaserad men innehåller även träffar på TUC i Jönköping varje månad. Dessa träffar kan innehålla praktiska övningar, studiebesök, gästföreläsningar, diskussioner, tentamen och grupparbeten.

TUC erbjuder 25 platser och utbildningen är kostnadsfri och CSN-berättigad. Sista ansökningsdag är 6 maj.

Kontaktperson för utbildningen är Carin Magg på tel.nr 070-685 33 86 eller e-post carin.magg@tucsweden.se.

TUC yrkeshögskola startar sammanlagt 20 utbildningar i Jönköpings län under kommande läsår.

Visste du att 93 % av de studerande vid TUC Yrkeshögskola har arbete efter examen? Inte bara vilket arbete som helst, utan ett jobb som överensstämmer helt eller till största delen med utbildningen

På TUC erbjuder vi individer och arbetsliv ett brett utbud av utbildningar som speglar

marknadens behov och önskemål, och därmed skapar vi förutsättningar för utveckling och

ökad lönsamhet. Vi ser utbildning som ett verktyg för att nå tillväxt och även möjligheten för