25 procent bättre charterförsäljning än fjolåret samma tid

Förra veckan låg försäljningen av sommarresor cirka 25 procent över förra året samma period. Totalt är nio av tio sommarresor sålda hos Sveriges största researrangör, Fritidsresor.

Totalt beräknas 1,4 miljoner svenskar åka på solsemester i sommar*.

- Det ostadiga vädret stressar semesterfirarna. Den påstådda "stanna-hemma-trenden" underblåses av myndigheter** och aktörer som har till uppgift att stimulera Sverigeturismen. I verkligheten är charterbokningarna starkare än på länge.

Det säger Bassam El Mattar, Fritidsresors Sverigechef.

- Efter att först ha dragit ned programmet har vi nu kunnat lägga på tusentals extraplatser till sommaren. Förra veckans sommarförsäljning låg 20 procent över fjolårets.

- Som vanligt är det konjunkturen och vädret som styr, inte någon specifik längtan att stanna hemma. Den som har möjlighet till en eller två veckors sol och bad sticker iväg, så enkelt är det.

På grund av hög efterfrågan har Fritidsresor utökat sommarens program med totalt 11 000 extraplatser till Turkiet, Tunisien, Mallorca, Kreta och Rhodos.

Största resmålen i sommar är Cypern, Kreta, Mallorca, Turkiet och Rhodos. De resmål som ökat mest i antal resenärer är Rhodos och Turkiet.

Utanför Euroland, exempelvis i Turkiet och Tunisien, får svensken mer för pengarna. Ett ökat tryck på dessa resmål märks i bokningarna. Många väljer också all inclusive för att få full koll över semesterplånboken.

Den höga efterfrågan på resor har gjort att priserna för ospecificerade och sista-minuten-resor är i nivå med ordinarie priser.

Störst chans att fynda har de som kan åka efter skolstarten. Det kan också löna sig att resa två veckor för de som har semester kvar. Ett annat tips är att jämföra olika avreseorter och -dagar.

Ring Marie Malmros, Fritidsresors informationsavdelning, 08-720 74 79 eller
070-746 71 96.

* 1,4 miljoner semesterresor från Sverige i sommar = De stora researrangörerna, april-oktober plus paketresor med reguljär/lågprisflyg till Medelhavet.

** Myndigheter som t ex Tillväxtverket, ansvarig myndighet för turismnäringsfrämjandet i Sverige, som aktivt går ut med information att "svensken hellre stannar hemma" osv. Tillväxtverket är en sammanslagning av bla Glesbygdsverket och Nutek och har bla till uppgift att främja turismen i Sverige.