Först i flygbranschen: Tax-free-påse av tyg

Först i flygbranschen: Tax-free-påse av tyg

Fritidsresors flygbolag TUIfly Nordic lanserar nu som första charterflygbolag i Europa en miljökasse av tyg.

- Vi arbetar inom alla områden för att minska vår klimat- och miljöpåverkan, därför har vi tagit fram en påse av tyg istället för den traditionella plastpåsen, säger Jim Hofverberg som är TUIfly Nordics informationschef.

Tygpåsen kan efter flygningen återanvänds som strandväska eller shoppingkasse.
När den är utsliten är den biologiskt nedbrytbar och kan återvinnas som brännbart material. Påsens färger är kontrollerade och innehåller varken bly eller kadmium.

De nya miljökassarna av tyg säljs ombord på flygen för tio kronor styck i samband med övrig försäljning.

De ordinarie tax-free-påsarna av plast finns visserligen kvar, men är från och med nu mindre i storlek än tidigare och producerade av hundra procent återvunnen plast.

När det gäller Tax-free-shopping som fenomen är flygbolagen i händerna på gällande lagstiftning och regler för införsel av varor och produkter från andra länder.
Charterbolagens tax-free-försäljning är något som resenärerna sätter väldigt stort värde på och efterfrågar.

- Vi arbetar för att minimera förpackningarnas storlek och vikt och erbjuder idag allt från vin i PET-flaskor istället för glasbuteljer och bag-in-box produkter där boxen plockats bort helt, säger Jim Hofverberg som är informationschef för TUIfly Nordic.

I tillägg till de nya tax-free-påsarna kan även nämnas att alla påsar för sortering av avfall ombord på TUIfly Nordic även bytts ut mot nya, biologiskt nedbrytbara påsar.

För mer information:
Jim Hofverberg

Informationschef TUIfly Nordic
Koordinator för miljö och socialt ansvarstagande Fritidsresegruppen

tuiflynordic.se, fritidsresor.se, temaresor.se
____________________________________________