Ny TEMA-resa: ”Dansar med vargar” i Klippiga bergen

Ny TEMA-resa: ”Dansar med vargar” i Klippiga bergen

Vildmarksäventyr och cowboyromantik i Klippiga bergen är nyhet hos TEMA nästa sommar. Ändlösa prärier, gejsrar i Yellowstone och ödsliga vilda västern-städer är några av höjdpunkterna.

- Att uppleva Klippiga bergens natur, viltliv och historia är som att kliva rakt in i ”Brokeback Mountain” och ”Dansar med vargar”, säger Lin Wessblad, t f chef för TEMA.

Resan sträcker sig genom USA och Kanada och följer Klippiga bergen från Denver i Colorado upp till skidorten Banff i Kanada. Totalt besöks sex nationalparker.

Vilda västern-miljöer och naturupplevelser, med bland annat bison, grizzly, svartbjörn, varg, puma och coyote, avlöser varandra under resans 14 dagar . En del av resan går dessutom genom Badlands nationalpark där Kevin Costners storfilm ”Dansar med vargar” spelades in.

Vid en övernattning på en ranch i Buffalo tillagas traditionell barbeque-middag, så kallad cook-out. I Buffalo Bills hemstad Cody finns möjlighet till både västernridning och rodeobesök.

Spökstäderna Virginia City och Nevada City visar upp hur äkta vilda västern-städer såg ut med salooner, butiker och trätrottoarer.

En vandring vid de varma källorna i Hot Springs samt forsfärder, glaciärvandringar och turer med mountainbike är några aktiviteter att fördriva tiden med under de avlslutande dagarna i Kanada.

”Rocky Mountains – djur och kultur i vild natur” släpps till försäljning den 23 september.

Pressinformation:

Peter Hellström, TEMAs informationsavdelning, tel. 08-7207496, 0761-049971.
Pressjour utanför kontorstid: 08-599 950 50.

TEMA ingår i Fritidsresegruppen och är Sveriges största rundresearrangör. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar och flygbolaget TUIfly Nordic. Sedan september 2007 ingår Fritidsresegruppen i världens största resekoncern, TUI Travel Plc. TUI Travel Plc har 30 miljoner kunder per år, 48 000 anställda och erbjuder resor från 20 länder.