Nyheter sommaren 2011: Turkietsommar, grekiska småhotell och kombinationsresor

Nyheter sommaren 2011: Turkietsommar, grekiska småhotell och kombinationsresor

Fritidsresor tar ytterligare marknadsandelar och lanserar nu nästa sommars nyheter: Turkiska Bodrum, Malta i kombination med Sicilien, vuxenhotell och två nya Blue Village.
Dessutom sänks priset på 50 000 resor.

Cirka 25 000 svenskar har redan beställt en sommarresa med Fritidsresor, som nu släpper samtliga sommarresor till försäljning.

– Vi ser redan att Turkiet behåller tätpositionen som det absolut populäraste sommarresmålet, säger Bassam el Mattar, Fritidsresors Sverigechef.

– Vi fortsätter att ta marknadsandelar och ökar med ytterligare cirka 20 procent till Turkiet nästa sommar.

I Turkiet märks flera nyheter, bland annat småskaliga Bodrum, ytterligare ett Blue Village och nya vuxenhotell.

I Turkiet lockar framför allt större all inclusive-hotell direkt på stranden. Variationen är större i Grekland, där både familjehotell med barnklubbar och små, familjeägda hotell står högt i kurs.

– Det ”lilla” Grekland växer med fler småhotell där värdfamiljerna känner alla gäster vid namn, säger Bassam el Mattar.

Både-och-trenden blir allt tydligare: Fler kombinerar resmål, hotell och rundresor plus sol-och-bad. Fritidsresor möter efterfrågan med ännu fler kombinationsresor, bland annat den unika nyheten Sicilien + Malta. Andra nya kombinationer är Bodrum + Kos, Ceşme + Chios, Samos + Kusadasi och Lissabon + Algarvekusten.

Bland övriga nyheter märks:

Cirka 20 procent av alla resenärer väljer All Inclusive, som vuxit starkt de senaste åren. Nästa sommar utökar Fritidsresor utbudet med 40 nya All Inclusive-hotell.

För vuxna resenärer presenterar Fritidsresor nio nya, renodlade Blue Couples: Hotell för par, där barn under 16 år inte är välkomna.

För barnfamiljerna erbjuds två nya Blue Village: Seven Seas i turkiska Side och Alcudia Pins på Mallorca, direkt på Alcudia-stranden.

Fritidsresors populäraste Blue Village, gröna Atlantica Aegean Park på Rhodos, växer med 72 rum – varav hälften direkt vid stranden.

Ytterligare en nyhet är att barnen äter helt gratis på Blue Village när de vuxna bokar måltider, nu också All Inclusive.

Tågchartern tuffar på för femte sommaren med fokus på orterna Garda och Bardolino (säljstart 4/11).

I tillägg erbjuds systerbolaget TEMAs rundresor på de flesta resemål.

Sommaren 2011 flyger Fritidsresor från 17 orter: Stockholm, Göteborg, Malmö, Nyköping/Skavsta, Borlänge, Halmstad, Jönköping, Kalmar, Karlstad, Luleå, Norrköping, Sundsvall, Umeå, Växjö, Örebro, Östersund, Köpenhamn.

Störst resmål sommaren 2011 – står för cirka 70 procent av den totala chartermarknaden:
Turkiet, Cypern, Kreta, Mallorca, Rhodos.

Växer mest sommaren 2011 hos Fritidsresor (i antal resenärer):
Turkiet
Rhodos
Egypten
Samos
Sardinien

FAKTA NYHETER SOMMAREN 2011

TURKIET
Programmet utökas med 20 procent. Här erbjuds fyra flygdestinationer – Antalya (hit åker 70 procent av resenärerna), Dalaman, Bodrum och Izmir – och 18 resmål, två bilrundresor, tre gületseglingar, tre kombinationsresor och tre TEMA-rundresor.

• Nytt Blue Village Seven Seas Side med läge på stranden, All Inclusive, vattenrutschkanor och familjerum med tre extrabäddar. Se separat pressmeddelande 2010-09-08 (flyg till Antalya)
  • Ny kombinationsresa: Ceşme+Chios i Grekland (flyg till Izmir)

NYHET! BODRUM med fyra orter, kryssningar och Kos-kombination:

• Bodrum livlig och mysig semesterstad med fin marina, strandpromenad och sofistikerat kvällsliv. Pris en vecka från 2 998:-
  • Bitez, minst och lugnast med småbutiker, en liten strandpromenad och ett tiotal restauranger
  • Gümbet – Medelstor badort med fin strand, restauranger och barer, bara ett par kilometer från Bodrum
  • Turgutreis är en småstad, känd för sina stränder och vackra solnedgångar. Här finns flera av Fritidsresors bästa hotell på Bodrumhalvön, från spahotell till Blue Star Club med barnklubbar och All Inclusive. Pris en vecka från 3 498:-
  • Två gületkryssningar: Grekiska öar (Samos, Patmos, Kos) och Skärgårds- kryssning runt Gökova-bukten. Pris en vecka från 5 598:- inkl helpension.
  • Kombination Bodrum+Kos – färjan till Kos tar bara 20 minuter. Pris en vecka från 6 498:- inkl transport mellan orterna

CYPERN
Sommarens näst största resmål med tre Blue Village, nya Blue Couples och mycket bra All Inclusive-hotell.

• Ny ort: Limassol –  I Cyperns största hamnstad på sydkusten finns både stränder, en charmig gammal stadsdel och bra shopping. Golfspelare har nära till de fina banorna på västra Cypern. Läget gör Limassol till en perfekt utgångspunkt för utflykter, bl a till vindistrikten. Pris en vecka från 4 298:-

SPANIEN
MALLORCA
Fritidsresor erbjuder helgflyg fredag och lördag. Satsning på strandnära läge i Alcudia och flera nya hotell, bland annat svenskägda designhotellet Puro i Palma.

• Ny ort: Portals Nous, en av Mallorcas elegantaste badorter med hög trendfaktor. Kändisspaning är en favoritsysselsättning på strandpromenaden i yachthamnen (säljstart 4/11)
  • Nytt Blue Village Alcudia Pins med bästa läge direkt vid Playa de Muro-stranden i Alcudia och nybyggd aktivitetspool. Pris en vecka från 4 498:-

GRAN CANARIA

• Nyhet: Arguineguin och Maspalomas även sommartid

GREKLAND
KRETA
Tredje största sommarresmålet med två Blue Village, flera familjefynd, små familjeägda hotell och Sensatori, för flera generationer.

• Ny ort: Gouves. Liten by vid stranden på nordöstra delen av ön. Här ligger nya Blue Couples: The Island Hotel. Pris en vecka från 6 798:- inkl halvpension

SAMOS
Ökar med 25 procent nästa sommar. Liten ö med Greklands bästa priser, brett program och massor av personliga, små hotell. Flera kombinationsmöjligheter, bland annat med Patmos och Turkiet.

• Ny kombination: Samos + Kusadasi (Turkiet). Pris två veckor från 9 498:-

ITALIEN
SARDINIEN
37 procent större sommaren -11. Fritidsresor är enda charterarrangören på Sardinien. Fyra resmål och två bilrundresor (en på Korsika) finns i programmet som uppdateras med nya fyrstjärniga hotell i Porto Conte och Alghero.

• Ny ort: Isola Rossa – litet lyxigare resmål på nordkusten med hotell på stranden. Pris en vecka från 8 398:- inkl frukost
  • Ny ort: Bosa – en timme söder om Alghero ligger byn Bosa där Fritidsresor erbjuder två hotell. Pris en vecka från 4 898:- inkl frukost

SICILIEN
I Fritidsresors program i mer än 35 år. Växer med 23 procent. Fyra resmål, Fritidsresors populäraste bilrundresa och kryssningar. Fritidsresor ordnar bröllop i Taormina med egen weddingplanner (ingår utan kostnad).

• Ny kombination Sicilien + Malta: Första veckan Malta och andra Sicilien. Flyg med Air Malta mellan öarna. Pris två veckor från 10 398:- All Inclusive+frukost

EGYPTEN
HURGHADA
Ökar med cirka 60 procent sommaren 2010. Nytt Blue Couple-hotell och populära Blue Village Exotic Aquamarine med 14 vattenrutschkanor och 9 000 kvm pool.

• Ny vattenpark i Makadi med obegränsat tillträde helt gratis för resenärer som bor på Blue Star Saraya Suites. OBS! Mat och dryck är inkluderat = helt gratis när man besöker vattenparken.

TUNISIEN
Charter till fastlandet (Sousse, Monastir och Hammamet) och Medelhavets sydligaste ö, Djerba. Massor av spännande utflykter, bland annat till Sahara och tvådagarstur till Libyen (från Djerba).

• Djerba Nytt Splash: Magic Life Penelope – Djerbas bästa familjehotell med bra All Inclusive, litet vattenland och alla aktiviteter man kan tänka sig. Pris en vecka från 6 398:- inkl All Inclusive

PORTUGAL

• Ny kombination: En vecka Lissabon + Algarvekusten. Pris två veckor från 8 398:- inkl frukost

NYA BLUE COUPLES
Fritidsresor erbjuder nio Blue Couples-hotell med en ännu tydligare vuxenprofil och garanterat barnfria (för barn under 16 år). Blue Couples är skräddarsytt för två: Dubbelsängar, frukost på sängen, massage à deux, bord för två, extra breda solsänga. Samtliga hotell är fyr- eller femstjärniga.

BLUE VILLAGE
Sommaren 2011 har Fritidsresor totalt 10 Blue Village. Nyheter:

• Blue Village Seven Seas Side, Turkiet. På stranden, All Inclusive, vatten-rutschkanor och familjerum med tre extrabäddar. Pris en vecka från 6 288:- inkl All Inclusive
  • Blue Village Alcudia Pins, Mallorca. Med bästa läge direkt vid Playa de Muro-stranden i Alcudia och nybyggd aktivitetspool. Pris en vecka från 4 498:-
  • Nyhet: Barn äter gratis på Blue Village när de vuxna bokar måltider, nu också All Inclusive

SPLASH
Totalt nio Splash – hotell med vattenpark, varav ett nytt:

• Splash Magic Life Penelope på Djerba. Djerbas bästa familjehotell med bra All Inclusive, litet vattenland och alla aktiviteter man kan tänka sig.

FLYGNYHETER

• Stockholm/Köpenhamn-Bodrum
  • Malmö-Hurghada
  • Göteborg-Hurghada
  • Luleå-Tunisien (Sousse, Monastir, Hammamet)
  • Borlänge-Kreta

OBS! Uppge alltid arrangören, Fritidsresor, med fotografens namn eller endast Fritidsresor om namn på fotograf inte finns.

Kontakta Marie Malmros på 08-720 7479 eller 070-746 71 96

Fritidsresor är Sveriges största arrangör av charterresor med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor erbjuder charterresor, flyg, tågresor och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Egypten. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc med 30 miljoner kunder per år, 50 000 anställda och resor från 25 länder.