Nyheter vintern 14/15: Hotellet är det nya resmålet

Nyheter vintern 14/15: Hotellet är det nya resmålet

Pressmeddelande 2014-05-28

Boendet blir allt viktigare under semestern. Motsvarande fyr- och femstjärniga boenden står för närmare 65 procent av svenskarnas bokningar i vinter. De lite svalare, avskalade hotellen ersätts med de lite mer personliga.

Semestern är för många de viktigaste veckorna på året och svenskarna vill bo minst lika bra under semestern som hemma. I dag är det ofta hotellen mer än resmålen som styr resandet.

– Trenden är tydlig, vi vill gärna ha det lite lyxigare på semestern. Spa och ett bra gym är snarare hygienfaktorer idag och rum med egen pool tar slut först, säger Bassam el Mattar, Fritidsresors Sverigechef.

– Lyx behöver däremot inte vara ett femstjärnigt hotell med alla faciliteter. För många är lyx ett litet, intimt boutiquehotell med en bra restaurang och unik interiör.

– I charterns barndom bodde halva flyget på samma hotell. Det fungerar inte idag. Nu vill alla ha hotell anpassade till sitt individuella behov: familjehotell, spahotell, hotell med vattenpark, lyxhotell, aktivitets- och träningshotell och hotell utan barn. För tio år sedan var det nog inte många som trodde att de skulle kunna boka hotellrum med egen butler på en charterresa, men det ingår faktiskt på flera av våra hotell idag, säger Bassam el Mattar.

9 X spännande hotellnyheter vintern 14/15:

Mauritius: Lux Grand Gaube, Grand Gaube

En helt stressfri semester där varenda detalj är genomtänkt: Inrett efter Feng Shui, utomhusbio bland palmerna, pop-uprestauranger, hemgjord glass gjord av lokala ingredienser och gratis ”Phone Home service”. TripAdvisor's “Certificate of Excellence” och “Travellers' Choice Award” 2013.

Pris från 13 748:-, en vecka inkl frukostbuffé.

Läs mer: http://www.fritidsresor.se/resa/mauritius/grand-baie/lux-grand-gaube1/?season=vinter-14-15

Mauritius: Hotel Paradise Cove, Anse La Raie

Lugn och ro i en alldeles egen bukt utanför Grand Baie. Från infinitypoolen och restaurangens trädäck syns ön Coin de Mire. En av barerna, The Rum Gallery, har ett urval av romsorter från olika delar av världen. Från 18 år.

Pris från 16 798:-, en vecka inkl halvpension (frukost och middag).

Läs mer: http://www.fritidsresor.se/resa/mauritius/grand-baie/paradise-cove1/?season=vinter-14-15

Jamaica: Sensatori  Jamaica Resort Jamaica, Negril
Ett av Jamaicas bästa hotell med Gourmet Inclusive – så bra att även en luttrad produktchef blir imponerad. Ligger på Seven Mile Beach och som på alla Sensatori-hotell finns här zoner för både vuxna och familjer.
Pris från: 22 348:-, två veckor inkl All Inclusive.
Läs mer: http://www.fritidsresor.se/resa/jamaica/negril/sensatori-resort-jamaica/?season=vinter-14-15

Jamaica: Sandy Haven, Negril
Sandy Haven har bara 35 rum och kallar sig själv ”diva of Negril's Boutique Hotels”. Småskaligt och exklusivt med Jamaicas finaste strand, Seven Mile Beach, precis utanför hotellet. Från 13 år.
Pris från: 18 148:-, två veckor inkl All Inclusive.
Läs mer: http://www.fritidsresor.se/resa/jamaica/negril/sandy-haven/?season=vinter-14-15

Mexico: Blue Couples Platinum Yucatan Princess, Playa del Carmen
Vuxenhotell med avslappnad lyx på på Riviera Maya-stranden. Här finns elva pooler, sju restauranger, åtta barer, ett spa, sex tennisbanor och en hel massa aktiviteter. All Inclusive dygnet runt.
Pris från 13 598:-, en vecka inkl All Inclusive.
Läs mer: http://www.fritidsresor.se/resa/mexico/playa-del-carmen/platinum-yucatan-princess/?season=vinter-14-15

Madeira: The Vine, Funchal
Litet, trendigt boutiquehotell med design på detaljnivå och perfekt läge i Funchal stad, nära shopping och restauranger. På takterrassen finns gourmetrestaurang, bar, pool med panoramavy över Funchal. Några våningar ner ligger shoppincentret Dolce Vita.
Pris från 7 498:-, en en vecka inkl frukostbuffé.
Läs mer: http://www.fritidsresor.se/resa/portugal/madeira/funchal/the-vine/?season=vinter-14-15

Thailand: Scene B-Lay Tong, Patong
Trendigt och annorlunda med lounge, sjusovarfrukost (till 12) och nära till både bad och uteliv. Modern, lokal konst finns överallt på nya Scene-hotellet som också har ett galleri. Lobbybaren är samlingspunkten – en drink/kväll inklusive solnedgång över Andamansjön ingår i priset.
Pris från 9 048:- vecka inkl frukost.
Läs mer: http://www.fritidsresor.se/resa/thailand/phuket/patong-beach/b-lay-tong/?season=vinter-14-15

Burma: The Residence by Sandoway, Ngapali
Trestjärniga The Residence by Sandoway är lite av en outsider i sammanhanget. Konceptet är enkelt: här prioriteras strandläge och ett prisvärt boende framför service och faciliteter (finns gratis på systerhotellet). Ligger direkt vid Ngapalistranden nedanför byns huvudgata med restauranger och småbutiker.
Pris från 17 898:-, två veckor inkl kontinental frukost.
Läs mer: http://www.fritidsresor.se/resa/burma/ngapali/the-residence-by-sandoway/?season=vinter-14-15

Bali: Sofitel Bali Nusa Dua, Nusa Dua
Nybyggt hotell med en blandning av fransk elegans och balinesisk charm i lugna och exklusiva Nusa Dua. I sommar öppnas Nikki Beach i anslutning till hotellet, trendig beach club som finns över hela världen.
Pris från 17 998:-, två veckor inkl frukostbuffé.
Läs mer: http://www.fritidsresor.se/resa/indonesien/bali/nusa-dua/sofitel-bali-nusa-dua/?season=vinter-14-15

Bilder:

För mer information: Marie Malmros, informatör: 070–746 71 96.
Fritidsresors pressjour: 08-599 950 50

I Sverige har bolagen inom Fritidsresegruppen med varumärkena FritidsresorTEMANazar och WonderCruises den idag största ställda resegarantin hos Kammarkollegiet, vilket gör gruppen till den största största aktören på den svenska resemarknaden med en marknadsandel på 35 procent. Fritidsresor etablerades 1962 och erbjuder charterresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är KanarieöarnaThailand och Turkiet. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc med 30 miljoner kunder per år, drygt 50 000 anställda och resor från 31 länder.