Nyhetsnotiser från Fritidsresor

• 5 kronor till miljön blev 4,8 miljoner
  • À la carte-utflykter på Gran Canaria
  • Solkräm i topp på taxfreelistan
  • Ökning av all inclusive på Kreta

5 kronor till miljön blev 4,8 miljoner

Fritidsresor och bolagets kunder överlämnade under 2008 totalt 4,8 miljoner kronor i klimatbidrag till Atmosfair för klimatförbättrande åtgärder. De insamlade pengarna går till ett bevattningsprojekt i Kina och drift av ett elverk som drivs av biomassa i Indien.

- En låg summa och ett högt engagemang har gjort "femman" till en succé, säger Jim Hofverberg, Fritidsresors miljökoordinator.

Samtliga kunder kan ge 5 kronor i klimatbidrag i samband med bokning av resa. Fritidsresor matchar beloppet.

För mer information: Jim Hofverberg, tel. 0739-888479.

À la carte-utflykter på Gran Canaria

Fritidsresors kunder på Gran Canaria kan nu komponera helt egna utflykter. Till hjälp finns minibuss, chaufför och meny med förslag på rutter och spännande stopp. Fritidsresors reseledare står till förfogande med tips och guidning.

- Det blir skräddarsydda upplevelser helt utifrån egna önskemål och intressen. Innehåll och rutt kan ändras fritt under resan, säger Peter Hellström, informatör på Fritidsresor.

Utflykterna erbjuds för 8 till 21 personer under en halv eller en hel dag.

För mer information: Peter Hellström, tel. 0761-049971.

Solkräm i topp på taxfreelistan

Fritidsresors charterflygbolag TUIfly Nordic har sammanställt vinterns mest efterfrågade taxfreeprodukter ombord. I topp hamnar solkrämen Piz Buin After Sun.

- Tidigare år har det varit ömsom dryck, ömsom choklad som toppat försäljningsstatistiken, säger Jim Hofverberg, informationschef på TUIfly Nordic.

Topplistan över vinterns mest sålda produkter ombord på charterflyget:

1. Piz Buin After Sun

2. Highland Eagle whisky

3. Prince

4. Smirnoff vodka

5. Hawaiian Tropic solfaktor 15

För mer information: Jim Hofverberg, tel. 0739-888479.

Ökning av all inclusive på Kreta

Antalet resenärer som väljer all inclusive ökar kraftigt. Nu inför Fritidsresor möjlighet att boka all inclusive på ett av sommarens populäraste hotell, Blue Village Caldera Beach på Kreta. Hotellet uppgraderas även med ny snackbar, ny lekplats, större poolområde och nya solsängar.

- Många vill ha totalkoll på semesterplånboken och väljer därför att ha all mat och dryck inkluderad, säger Bassam el Mattar, Fritidsresors Sverigechef.

För mer information: Peter Hellström, tel. 0761-049971.