Nytt samarbete för Temaresor: Makadamiaplantor till Mayaindianer

Nytt samarbete för Temaresor: Makadamiaplantor till Mayaindianer

Anti-rynkmedel, snacks med inbyggd intelligens, försörjning för Mayafolket, koldioxidkonsument och väg till hållbar turism. Det är några av makadamianötens effekter och egenskaper. Alla fångas i Temaresors nya miljö- och kultursamarbete i Guatemala.

Efter ett historiskt handslag på plats, mitt i en grönskande skog av makadamiaträd på 1500 meters höjd, har Temaresors nya miljö- och kulturprojekt inletts.

- Makadamiaprojektet är ett spännande och konkret försök att skydda Mayakulturen och miljön för kommande generationer, säger Lin Wessblad, ansvarig för Temaresor.

- Dessutom kan centret för satsningen,Valhalla, och odlingarna bli en del av vår charterbaserade rundresa “Guatemala och Yucatán”.

Eldsjälarna Lawrence och Emilia Gottschamer driver ekologiska odlingar på Valhalla utanför Antigua i Guatemala. De har världens största genbank för makadamianötter. De säljer, förutom nötsnacks och godis, den unika  hudvårdande makadamiaoljan. Samma olja är för övrigt den aktiva ingrediensen både i Lancomes Niosome-serie och Niveas Q10-produkter.

Luften är hög och klar 1500 meter över havet. Höga makadamiaträd skänker skugga. Små blomsterrabatter och rosa bougainvilla ger färg. De enkla byggnaderna består av trä. Överallt sticker nya makadamiaplantor upp. Grönskan är intensiv.

I mån av tid tar Lawrence och Emlia emot besökande från högskolor och universitet. De får tillsammans med miljömedvetna turister smaka makadamiapannkakor med nötcreme och blåbärssylt från egna odlingar. Den som vill kan få skönhetsbehandlingar med oljan. Allt serveras med stora doser fakta om Valhallas vision: Let’s make planet earth our church and protecting it will be our religion.

Grunden för Temaresors makadamiaprojekt bygger på donation av makadamiaplantor till Mayabefolkningen, med Valhalla som hjälpande mellanhand. Mayabefolkningen får därmed möjlighet till långsiktig försörjning och skog återplanteras.

Läs mer om Valhalla här: www.exvahalla.net

Pressinformation:
Lottie Knutson: 070-6452464

Pressbilder:

Temaresor 40 år 2011:
I år fyller Temaresor 40 år. Jubileet uppmärksammas med åtta exklusiva jubileumsresor: Bergsgorillor och schimpanstrekking i Uganda, flottfärd och grizzlybjörnar i Alaska, tigersafari i Indien, med flera.

Temaresor är Nordens största rundresearrangör – och originalet. Den första resan gick till Hornborgasjön i Västergötland 1971. Idag arrangeras resor till världens alla hörn. I programmet finns över 100 olika natur- och kulturresor – vandringsresor, cykelresor, mat- och vinresor, särskilda resor för kvinnor, tågresor och många fler. I resans pris ingår alltid samtliga transporter och övernattningar samt de flesta måltider, arrangemang och inträden. Alla resor har skandinavisktalande reseledare, vilka får 4,9 i betyg av resenärerna. Temaresor ingår i Fritidsresegruppen tillsammans med systerbolagen Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge och Danmark, Nazar och flygbolaget TUIfly Nordic.