Pressinformation från Fritidsresor: Förtydligande

En nolla föll bort i releasen, här är de korrekta siffrorna.

Pressinformation 2006-11-30
Svensken flyr mörker, kyla och stress:
200 000 svenskar firar jul i solen

Över 200 000 svenskar flyr till värmen över jul och nyår. Av dessa reser över 100 000 med arrangerade paketresor/charter och övriga med reguljärflyg på egen hand. Försäljningen inför jul slår rekord. Resorna tog slut snabbare än något år i branschens historia.

Kap Verde, Isla de Margarita och Mauritius tog slut först. För första gången reser fler Thailand än till Gran Canaria över jul och nyår.

– Jul och nyår är den tid på året då flest människor i världen är lediga samtidigt. I kombination med konjunkturen skapas därmed ett enormt tryck på solresmålen världen över, säger Lottie Knutson, Fritidsresor. – Den som inte redan har bokat får hoppas på avbokningar eller söka enstaka enveckasresor till Kanariöarna, Egypten, Marocko eller Madeira.

Andra tips för den som vill iväg är en skidresa med Sportresor till franska, schweiziska eller österrikiska Alperna över nyår.

Hos Fritidsresor, som står för närmare 35 procent av totalmarknaden bland researrangörer, ligger försäljningen av vinterresor just nu 45 procent över fjolårets rekordsiffor (sålda resor y/y). Övriga arrangörer står för drygt 25 procent (Ving) av marknaden respektive 20 procent (Apollo) och 10 procent (STS Solresor).

För ytterligare upplysningar kontakta Marie Malmros på 070-746 71 96

Marie Malmros