Sommar 2007: Fem av tio charterresor till Kreta bokade från Örebro

Örebroarna vill främst resa till Kreta i sommar. Fem av tio platser är bokade med Fritidsresor och efterfrågan på solcharter är hög.

Tunisien och Bulgarien ligger på delad andra plats med drygt fyra av tio platser bokade. De som planerar resa på en sista-minuten-resa i sommar riskerar bli hemma.

Efterfrågan av turkietresor ökar snabbt. I dagsläget är var tredje resa till Turkiet bokad och Fritidsresors säljare får allt oftare frågor om Turkiet.

Efter att resor till Turkiet har varit något mindre efterfrågade inför denna sommar jämfört med förra sommaren, håller Turkiet som turistland på att göra come-back.

Håller efterfrågan på resor i sig kan det bli brist på sista-minuten-resor till sommaren - precis som förra och förrförra sommaren.

Sommaren 2005 och 2006 fanns nästan inga sista-minuten-resor att få tag på. Och priset på de få som fanns blev många gånger högre än ordinarie pris - just på grund av efterfrågan. De som bokade sommarresan tidigt konstaterade att de dragit vinstlotten med att både kunna välja resmål och betala lägre pris än de som väntade och chansade.

För mer information

Jim Hofverberg på Fritidsresors informationsavdelning, 08-720 74 96 eller 0739-888479

Pressjour utanför kontorstid: 08-599 950 50