Sommaren 2011: Turkiet upp 20 procent med Bodrum som nyhet

Sommaren 2011: Turkiet upp 20 procent med Bodrum som nyhet

Turkiet verkar bli semesterfavorit också nästa sommar och Fritidsresor förstärker ytterligare sitt marknadsledarskap. Nya Blue Village i Side lockade 1700 resenärer på några veckor och nyheten Bodrum släpps till försäljning i oktober.

– Vår satsning på Turkiet har lett till ökade marknadsandelar under flera år. Därför är det glädjande att Turkiet just nu är vårt bäst säljande sommarresmål 2011, säger Bassam el Mattar, Fritidsresors Sverigechef.

Nya Blue Village Seven Seas i Side stärker Fritidsresors position som marknadsledande i Turkiet med 19 olika resmål i landet. Det område som står för största volymökningen är Antalya som går upp med cirka 50 procent.

- Som ledande i Sverige på resor till Turkiet får Fritidsresor tillgång till de bästa hotellen och priserna, vilket vi förstås ger vidare till resenärerna, menar Bassam el Mattar.

– Blue Village i Side lockade 1700 resenärer efter en månads försäljning. Var tredje som bokade hos Fritidsresor bokade Seven Seas i Side första veckan det låg till försäljning.

Fakta Fritidsresor Turkiet

• Med fyra flygdestinationer och 19 olika resmål i programmet befäster Fritidsresor positionen som Sveriges ledande Turkietarrangör.
  • Sommaren 2011 flyger Fritidsresor till Turkiet från 15 flygplatser.

Ur Fritidsresors Bodrum-program:

• Direktcharter till Milas/Bodrums flygplats från Stockholm och Köpenhamn, cirka 30 minuters transfer till närmsta hotell
  • Fyra orter: Bodrum, Gümbet, Bitez och Turgutreis
  • Hotell med skandinavisk barnklubb: Blue Star Club Bodrum Imperial, All Inclusive-anläggning i egen bukt som erbjuder familjerum för upp till fem personer
  • Totalt cirka 20 hotell: Från All Inclusive och femstjärniga lyxhotell, till mindre, familjeägda hotell, spa- och boutiquehotell samt villor
  • Två gületkryssningar: En till grekiska öarna Samos, Patmos, Kos med flera samt en i den turkiska skärgården
  • Kombination med Kos: En natt Bodrum + en vecka Kos + sex nätter Bodrum (färjan till Kos tar bara 20 minuter)

Bilder:

För presskontakt:

Peter Hellström, Fritidsresors informationsavdelning: 0761-049971, 08-7207496.

Pressjour utanför kontorstid: 08-599 950 50.

Fritidsresor är Sveriges största arrangör av charterresor med en marknadsandel på drygt 30 procent. Fritidsresor erbjuder charterresor, flyg, tågresor och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Egypten. Fritidsresegruppen består av Fritidsresor och systerbolagen Star Tour i Danmark och Norge, Finnmatkat i Finland, TEMA, Nazar och flygbolaget TUIfly Nordic. Fritidsresegruppen ingår i världens största resekoncern, TUI Travel Plc med 30 miljoner kunder per år, 50 000 anställda och resor från 25 länder.