Temaresor 2013: Historisk satsning på resor till Kina

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2012 16:02 CET

Temaresor gör en rekordstor satsning på resor till Kina nästa år. Totalt läggs fyra nya rundresor till programmet och antalet resenärer mer än fördubblas.

- Intresset för Kina är på väg uppåt. Inte minst tycks Mo Yans Nobelpris i litteratur ha väckt mångas nyfikenhet för landet, säger Lin Wessblad, chef för Temaresor.

Under flera år växte antalet resenärer till Kina stadigt. I samband med att de Olympiska spelen arrangerades 2008 svalnade dock intresset något. En av anledningarna var ökade hotellpriser.

Nu flyttar Temaresor, störst i Norden på rundresor, på nytt fram positionerna i Kina. Nästa år lanseras fyra helt nya rundresor.
- Resorna omfattar allt från besök till kinesiska muren och terrakottaarmén till Mount Everest basecamp, matlagningskurs i Shanghai och Hong Kongs skyline, säger Lin Wessblad.

Med totalt sju rundresor över hela landet med mångmiljonstäder, naturlandskap, kulturskatter, Tibet och flodkryssningar får Temaresor det bredaste utbudet i Kina någonsin. Förutom rundresor i Kina arrangeras dessutom resor i kombination med Mongoliet och Nepal.

Temaresors nyheter i Kina:
Sju olika rundresor på 1-3 veckor:

* Kina, Tibet och Nepal – Mittens rike och Världens tak:
Resa i Dalai Lamas fotspår i Tibet, besök i Kathmandu och äventyr i Himalaya med besök på Mount Everest basecamp:

* Mittens rike – från kejsare till Mao och Mo Yan: Metropolerna Beijing, Shanghai och Hong Kong, risterasser och sockertoppsberg samt klassiska sevärdheter som Macau och terrakottasoldaterna.

* Mongoliet – Djingis Khan och Silvrets rike:
Resa i Djingis Khans fotspår med Ulan Bator, storslagen natur och vildhästar. Besök görs till Gobiöknen, nomader och Beijing.

* Yangzekryssning och kulinariska Kina:
Kombinerad flodkryssning och matresa med bland annat besök till spökstaden Fengdu och matlagningskurs i Shanghai.

Pressinformation:
Peter Hellström, Temaresors informationsavdelning: 08-7207496, 0761-049971.

Temaresor är Nordens största rundresearrangör – och originalet. Den första resan gick till Hornborgasjön i Västergötland 1971. Idag arrangeras resor till världens alla hörn. I programmet finns över 100 olika natur- och kulturresorvandringsresor, cykelresor, mat- och vinresor och många fler. I resans pris ingår alltid samtliga transporter och övernattningar samt de flesta måltider, arrangemang och inträden. Alla resor har skandinavisktalande reseledare, vilka får 4,9 i betyg av resenärerna. Temaresor ingår i Fritidsresegruppen tillsammans med systerbolagen Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge och Danmark, Nazar och flygbolaget TUIfly Nordic.