TUI breddar på Teneriffa – Las Caletillas nytt resmål

TUI breddar på Teneriffa – Las Caletillas nytt resmål

Det råder högt tryck på vinterns resor till Kanarieöarna hos TUI. Därför utökar TUI antalet platser från sju svenska flygplatser till de spanska öarna med Las Calatillas på Teneriffa som nytt resmål.

Andelen vinterbokningar till Kanarieöarna ligger i år 10 % över vad bokningarna gjorde vid samma period förra året. I år kommer dock fler ha möjlighet att säkra sin vinterresa till de soliga södra spanska öarna. TUI utökar nämligen kapaciteten med det nya resmålet Las Calatillas på Teneriffa. Det nya resmålet erbjuds från sju flygplatser i Sverige från nu i vinter fram till i vår. TUI utökar även på nordisk nivå vilket exempelvis möjliggör för resenärer i de södra delarna av Sverige att välja mellan både Malmö flygplats och Kastrup i Köpenhamn som avreseort.

- Eftersom vi vet att efterfrågan är hög på vinterresor i allmänhet och Kanarieöarna i synnerhet känns det jättekul att kunna lansera Las Caletillas som nytt resmål redan nu i vinter, säger Leyla Öfwerström, informatör på TUI i Sverige.

Las Caletillas ligger på Teneriffas nordöstra kust, cirka 15 minuter med bil från Santa Cruz, och erbjuder en lugnare atmosfär jämfört med den livliga staden. Längs huvudgatan i Las Caletillas finns lite caféer och restauranger. Cirka 40 minuter från Las Calletias når man semesterorterna Los Cristianos och Costa Adeje.

Resorna är bokningsbara nu på tui.se

Fakta: Veckodagar och avreseorter

Stockholm: Avgång varje tisdag och söndag.

Göteborg: Avgång varje tisdag och söndag.

Jönköping: Avgång varje lördag.

Köpenhamn:Avgång varje tisdag och lördag.

Luleå: Avgång varje tisdag och söndag

Malmö: Avgång varje söndag

Umeå: Avgång varje tisdag

Växjö: Avgång varje tisdag

Beräknad flygtid: cirka 6 timmar.

Pressbilder:

För mer information:

Leyla Öfwerström, informatör på TUI, 08- 720 73 17

TUI Nordic är med en marknadsandel på 20 procent den största aktören på den nordiska resemarknaden. Koncernen etablerades 1961 och erbjuder paketresor, flyg och kryssningar. Några av de populäraste resmålen är Kanarieöarna, Thailand och Turkiet. TUI Nordic består av TUI i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly. Koncernen ingår sedan 2000 i den världsledande resekoncernen TUI Group, världens ledande turistkoncern med verksamhet i omkring 180 destinationer världen över. Koncernen är baserad i Tyskland och TUI Groups aktie är med i både FTSE 100 index, som är ledande på Londonbörsen och Tyska MDax. Under det finansiella året 2014/15 noterade TUI Group en omsättning om €20bn och ett operativt resultat om €1069m. TUI Group har 76 000 anställda i 130 länder och erbjuder sina cirka 20 miljoner kunder heltäckande service från bokning till hemkomst. TUI täcker med sin verksamhet hela den turistiska värdekedjan, vilket innefattar ledande researrangörer 1,800 resebyråer i Europa, sex flygbolag med mer än 130 medium- och långdistansflygmaskiner, mer än 300 gruppägda hotell däribland RIU och Robinson. Med kryssningsfartyg som MS Europa och lyxkryssningsfartyget MS Europa 2, TUI Cruises “Mein Schiff” flottan och fartyg under varumärket Thomson Cruises i Storbritannien så är TUI väl positionerat på den starkt växande kryssningsmarknaden. Globalt ansvarför hållbar ekonomi, ekologi och social verksamhet är grundläggande i vår företagskultur. Som den enda turistgruppen i världen är TUI är medlemmar av FNs Global Compact. Samtidigt är koncernen listad på välrenommerade Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).TUI hette fram till den 1 november 2016 Fritidsresor.