Låt musiken rädda liv!

Tunaspots partners har valt ut en del av sin favoritmusik och skapat Spotify-listor. Dessa listor kan plockas upp, eller prenumereras på, genom Tunaspots applikation i Spotify. För varje ny prenumerant en spellista får, så skänkar våra partners 10 kronor till Musikhjälpens kamp för att barn runtom världen som lever i slummen ska få tillgång till rent vatten. Härmed vill vi visa att man med hjälp av musik kan göra nytta, en tanke som går i samma spår som monumentala Live Aid.

www.tunaspot.com/musikhjalpen

Tunaspot

I augusti i år lanserade Tunaspot sin applikation inuti Spotify. Tjänsten är ett nytt sätt att hitta och sprida spellistor baserat på geografiska platser. Musik är minnen och minnen är ofta knutna till en plats. Enkelt förklarat har Tunaspot byggt in en världskarta i Spotify där användarna kan droppa eller plocka upp spellistor på sina favoritplatser.

Hur fungerar kampanjen?

Tunaspots partnerföretag har lagt ut sina spellistor på platser runt om i Malmö, Göteborg och Stockholm. Dessa spellistor är taggade med hashtag #mh12 (Musikhjälpen 2012). För varje låtlista med hashtag #mh12 som användarna plockar upp (prenumererar på) så skänker Tunaspots partners 10 kronor till Musikhjälpen. Antingen kommer användarna in genom att gå till vår kampanjsida [www.tunaspot.com/musikhjalpen], där vi även har ett räkneverk för att i realtid visa hur mycket pengar som kampanjen löpande samlar in till Musikhjälpen. Alternativt så går användarna in i Tunaspots applikation inne i Spotify och söker på #mh12 för att hitta alla spellistor som är med i kampanjer.

Alla har någonting som de kan bidra med för att hjälpa Musikhjälpen. I vårt fall har vi en ny och spännande teknik. Det känns självklart för oss att stödja Musikhjälpen i och med att vi jobbar med musik, säger Erik Stenberg, en av grundarna till Tunaspot

Musikhjälpen

Musikhjälpen är ett insamlingsevent som lyfter upp en undangömd humanitär katastrof. Tre kända programledare bor i en glasbur för att sända radio och TV dygnet runt i 144 timmar. Under tiden får de besök av artister och kända personer som engagerar sig i kampen. Insamlingen bygger på publikens låtönskningar som också utgör all musik i programmet. Musikhjälpen är ett samarbete mellan P3 Sveriges Radio, SVT och Radiohjälpen. Din musik räddar liv. Varje dag dör 2000 barn på grund av smutsigt vatten, brist på toaletter och dålig kunskap om hygien. Det är mer än ett barn i minuten. Därför går Musikhjälpens insamling 2012 till kampen för att barn i slummen ska få tillgång till rent vatten.

Tunaspot i samarbete med:

EMI, Sony Music, Göteborgs-Posten, Warner Music, Spotify