​Hur kan vi bidra till ett mer hållbart resande?

Hur kan vi bidra till ett mer hållbart resande? När det efterlängtade sommarlovet äntligen är här väljer många av oss att resa utomlands till sydligare breddgrader. Med alla de resor som vi genomför på Turkietresor tillkommer också ett stort ansvar avseende miljö och klimatpåverkan. Vår önskan är att minimera denna påverkan och det gör vi genom ett antal åtgärder.

Alla måste ta ansvar - även de mindre aktörerna. Även om vi är en av de mindre researrangörerna i branschen tar vi vårt ansvar. För att att minimera vår klimatpåverkan och minska utsläppen av växthusgaser har vi genomfört ett antal åtgärder de senaste åren, både internt och i samarbete med kunder, hotell och andra samarbetspartners.

Våra åtgärder i korthet
Vår strävan tillsammans med våra samarbetspartners att minimera vår klimatpåverkan. Exempel på saker vi gör för att arbeta mer hållbart:

• Vi på Turkietresor klimatkompenserar för personalens tjänsteresor.
  • Vi källsorterar på våra kontor och vi begränsar pappersanvändningen.
  • Trycksaker och tidskrifter som produceras i Norden produceras under miljövänliga förhållanden.
  • Vi stänger av belysning och datorskärmar och vi undviker att slösa på vatten.
  • Våra reseledare cyklar och går till hotellen när det är möjligt, i stället för att köra bil.
  • Vi uppmuntrar de hotell vi samarbetar med att aktivt arbeta för en mer miljövänlig hotelldrift. Vilket bland annat innebär att minska på energi-, vatten- och kemikalier, samt att minska mängden avfall.

Uppmaningar till våra gäster
Som resenär kan man bidra till mer hållbar turism och vi tror att alla kan påverka positivt genom att använda sunt förnuft och att vara ödmjuk i mötet med människor och kultur på destinationen. Här är några tips på vad vi alla kan göra för att resa mer hållbart:

• Klimatkompensering
    Vi samarbetar med GreenSeat (Climate Neutral Group). Turkietresors personal klimatkompenserar sina affärsresor, och vi uppmuntrar våra kunder att göra detsamma. Det är enkelt att klimatkompensera sin resa, mer information om hur du går tillväga finns att läsa på GreenSeat.
  • Digitala biljetter
    För att spara på vår miljö kan vi undvika att skriva ut biljetter i pappersformat. Vi uppmuntrar våra kunder att göra en snabb check vid bokning av utflykter, transport och liknande - oftast fungerar det lika bra att visa upp biljetterna digitalt. När du reser med Turkietresor behövs inga pappersbiljetter om man inte själv önskar det. Ett tips är att ta en skärmdump av din biljett och spara den på din mobil, eller ladda ner PDF-filen och spara den på telefonen / surfplattan.
  • Res kollektivt och välj utflykter i grupp
    Använd kollektiva transportlösningar och välj charter i stället för reguljärflyg. När man väljer att charterflyg, är det ett bättre miljöval än att resa med reguljärflyg, eftersom andelen fyllda platser oftast är högre på charter än på reguljära flygningar. Vi uppmuntrar också våra resenärer att uppleva saker tillsammans, vilket minskar antalet transporter och därmed miljöutsläppen. Exempel på gemensamma aktiviteter är transport till hotellet eller att resa flera i grupp på utflykter.
  • Sunt förnuft och miljövänligt tänkande
    Vi uppmuntrar resenärer att inte slösa med vatten och el, samt att äta upp maten de tar på bufféer, så att matavfallet minskar.

Slutligen, kom ihåg att även om åtgärderna kan tyckas obetydliga för var och en, är det en stor skillnad om vi alla bidrar.

Läs mer om vårt arbete för miljövänligare och klimatvänligare resande här

• Semester